Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1401
12
1
gregorian
2023
3
1
12
1
online
1
fulltext
fa
نقش واسطهای شفقت به خود در رابطه بین قدردانی با افسردگی و استرس ادراک شده در مادران کودکان با نارساییهای تحولی
The mediating role of self -compassion in the relationship between gratitude with perceived stress and depression among mothers of children with developmental disabilities
روانشناسی تحولی
Developmental Psychology
پژوهشي
Research
<span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">این پژوهش با هدف تعیین نقش واسطه­ای شفقت به خود در رابطه بین قدردانی با افسردگی و استرس ادراک شده در مادران کودکان با نارسایی­های تحولی انجام شد. روش این پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی مبتنی بر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دانش­آموزان با نارسایی­های تحولی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی مقطع ابتدایی شهر تبریز در</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> نیمسال دوم</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> سال تحصیلی 1400-1399 بود. گروه نمونه شامل 283 نفر از مادران کودکان با نارسایی­های تحولی بود که به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند.</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> از پرسشنامه قدردانی </span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span calibri="" style="font-family:">)</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(GQ-6</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (مک کلاف و همکاران، 2002)، پرسشنامه شفقت به خود</span></span></span> <span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">(SCS-SF)</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(ریس و همکاران، 2011)، پرسشنامه استرس ادراک شده(</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">PSS-14</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">(کوهن و همکاران، 1983) و فرم کوتاه پرسشنامه افسردگی </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(BDI-13</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (بک، 1972)، </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">برای جمع آوری داده­ها استفاده شد. </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نتایج حاکی از آن بود که قدردانی با استرس ادراک شده و افسردگی رابطه منفی و با شفقت به خود رابطه مثبت معناداری دارد</span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">(</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">0۱/0</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">></span></span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""><span style="color:black">p)</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">؛</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> همچنین، شفقت به خود با استرس ادراک شده و افسردگی رابطه منفی معنا­داری دارد</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">(</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">۰۱</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">/</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">0></span></span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span courier="" new="" style="font-family:"><span style="color:black">p</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">).</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> بر اساس یافته­های پژوهش، شفقت به خود در رابطه بین قدردانی با استرس ادراک شده و افسردگی، نقش واسطه­ای داشت.</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black"> (</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">۰۱/</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">0></span></span></span></span><span style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span courier="" new="" style="font-family:"><span style="color:black">P</span></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"><span style="color:black">).</span></span></span></span> <span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">براساس نتایج،</span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. در مجموع، می­توان نتیجه گرفت با </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تمرکز بر </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">تقویت قدردانی و شفقت به خود، می­توانیم افسردگی و استرس ادراک­شده مادران دارای کودکان با نارسایی­های تحولی را کاهش دهیم.</span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this study was to investigate the mediating role of self-compassion in the relationship between gratitude with perceived stress and depression. The research method was a descriptive correlational study using path analysis. The statistical population of this research included all mothers of children with developmental disabilities in elementary special schools of Tabriz City during the second half of the academic year of 2020-2021. For this purpose, 283 mothers were selected using the available sampling method. Data were collected using Gratitude Questionnaire</span></span></span> <span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">(GQ-6) </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (McCullough et al, 2002), self</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span cambria="" math="" style="font-family:">‐</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">compassion scale (SCS-SF) (Raes et al.,2011), Perceived Stress Scale</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (PSS-14)</span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times=""> (Cohen et al,1983) and Depression Inventory Short Form Items (BDI-13) (Beck and Beck, 1972). The results indicated that gratitude has a significant negative relationship with stress and depression and a significant positive relationship with self–compassion (p<0.01). also, self–compassion has a significant negative relationship with stress and depression(p<0.01). Findings also showed that self-compassion mediated the relationship between gratitude with perceived stress and depression(p<0.01). The results showed that the research model provided the optimal fit to the data. Overall, the findings suggest that by focusing on strengthening gratitude and self–compassion, we can reduce depression and perceived stress </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">of </span></span></span><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">mothers of children with developmental disabilities.</span></span></span></span></span></span></span></span>
استرس ادراک شده, افسردگی, شفقت به خود, قدردانی , مادران, نارساییهای تحولی.
perceived stress, depression, self–compassion, gratitude, mothers, developmental disabilities.
11
22
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8489-1&slc_lang=fa&sid=1
Razieh
Sheikholeslami
راضیه
شیخالاسلامی
sheslami@shirazu.ac.ir
2529639930
100319475328460048616
Yes
Associate Professor of Educational Psychology, Educational Psychology Department, Educational Sciences and Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
Mitra
Mashallahi
میترا
ماشااللهی
mashaallahi_m97@ms.tabriz.ac.ir
1720131902
100319475328460048617
No
PhD Student in Educational Psychology, Educational Psychology Department, Educational Sciences and Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.