Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1402
5
1
gregorian
2023
8
1
12
5
online
1
fulltext
fa
اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانشآموزان پسر دوره متوسطه
The effectiveness of problem solving skills training on exam anxiety, self-efficacy and source of control of male secondary school students
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش روش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه بود.<b> </b>روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پس آزمون و گروه کنترل بود. </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش (30 نفر) و گروه گواه (30 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب امتحان (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">TAS</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، ساراسون، 1998)</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">ASQ</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مکایلروری و بانتینگ، 2002) و پرسشنامه </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">منبع کنترل (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SCQ</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">، </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">راتر، 1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون اضطراب امتحان، خودکارآمدی و منبع کنترل در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادری در سطح (</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">01/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">) وجود دارد.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> در واقع آموزش مهارت حل مسئله باعث افزایش خودکارآمدی تحصیلی و منبع کنترل درونی میشود. همچنین آموزش مهارت حل مسئله باعث کاهش اضطراب امتحان و منبع کنترل بیرونی در دانشآموزان میشود.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of the present study was to determine the effectiveness of teaching problem-solving skills on exam anxiety, self-efficacy, and locus of control of male second-year high school students. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population was the male students in the second year of middle school in Tabriz city in the academic year 2021-2022, from which 60 students were selected by multi-stage random sampling and randomly divided into 2 experimental groups (30 people) and a control group (30 people). were placed The test anxiety scale (TAS, Sarason, 1998), academic self-efficacy questionnaire (ASQ, McIlroy and Bunting, 2002), and locus of control questionnaire (SCQ, Rutter, 1996) were used to collect data. Data analysis was done using analysis of the covariance test. The results of the research showed that by controlling the pre-test effect, there is a significant difference between the post-test mean of test anxiety, self-efficacy, and source of control in the two test and control groups (P<0.01). In fact, teaching problem-solving skills increases academic self-efficacy and the source of internal control. Also, teaching problem-solving skills reduces exam anxiety and the source of external control in students.</span></span></span></span></span></span></span></span>
اضطراب امتحان, خودکارآمدی, منبع کنترل.
Test anxiety, self-efficacy, locus of control.
203
212
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9080-1&slc_lang=fa&sid=1
Parisa
Asgarshyan
پریسا
اصغرشایان
b.shayan92@gmail.com
100319475328460052201
100319475328460052201
Yes
MA in Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology Shahid Madani University of Azarbaijan, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
Elham
Kheyri
الهام
خیری
kherri34@yahoo.com
100319475328460052202
100319475328460052202
No
MA, Department of General Psychology, Ahar Branch, Ahar Islamic Azad University, Iran.
کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی، واحد اهر دانشگاه آزاد اسلامی اهر، ایران.
Najibeh
Bayazi
نجیبه
بیاضی
najibe34@yahoo.com
100319475328460052203
100319475328460052203
No
PhD student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology Tabriz University, Tabriz, Iran.
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
Behzad
Asgarshyan
بهزاد
اصغرشایان
behzadsgar@gmail.com
100319475328460052204
100319475328460052204
No
MA, Bacteriology Urmia University, Urmia, Iran.
کارشناسی ارشد، باکتری شناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
Fariba
Asgarshyan
فریبا
اصغرشایان
faribaasgarshan2@yahoo.com
100319475328460052205
100319475328460052205
No
M. A., Family Counseling, Shabestar Branch, Shabestar Islamic Azad University, Iran.
کارشناسی ارشد، مشاوره خانواده، واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی شبستر، ایران.