Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1402
7
1
gregorian
2023
10
1
12
6
online
1
fulltext
fa
طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب و تأثیر آن بر خلاقیت دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی درس علوم
Designing A Project-Based Web-Based Learning Environment and its Impact on Creativity of fifth Grade Students in Science Course
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="line-height:115%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">پژوهش حاضر باهدف طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب و تعیین تأثیر آن بر خلاقیت دانش آموزان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی انجام شد. این پژوهش با روش ترکیبی انجام گرفت. مؤلفههای طراحی محیط یادگیری پروژه محور مبتنی بر وب برای خلاقیت با تحلیل مضمون و نرمافزار </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مکس کیودیای 2020</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">شناسایی شدند. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه پنجم شهرستان البرز در سال تحصیلی 1402-140</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">1</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> بودند. نمونه شامل 30 دانشآموز بود که به روش خوشهای گامبهگام انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. برنامه آموزشی طراحیشده30روزه با روش </span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">نیمه</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> آزمایشی با طرح پیشآزمون </span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span cambria="" style="font-family:">_</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. در این تحقیق از آزمون خلاقیت (</span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">TTCT</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">)</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> تورنس</span></span></span><span lang="FA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> (1998)</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای کمی و آزمون فرضیه از تحلیل کوواریانس</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:"> و نرمافزار اس پی اس اس22 استفاده شد. نتایج نشان دادند که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خلاقیت در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح سیالی، بسط، ابتکار و انعطافپذیری وجود داشت (05/0></span></span></span><span dir="LTR" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">P</span></span></span><span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">). بنابراین نتیجه گرفته میشود طراحی محیط یادگیری پروژه محور</span></span></span> <span lang="AR-SA" style="font-size:10.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" nazanin="" style="font-family:">مبتنی بر وب بر ابعاد خلاقیت دانش­آموان در درس علوم پایه پنجم ابتدایی تأثیرگذار است.</span></span></span></span></span></span></span></span></span>
<span style="font-size:11pt"><span style="text-justify:inter-ideograph"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="line-height:115%"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span style="font-size:9.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The aim of this research was to design a web-based project-based learning environment and to determine its impact on students' creativity in the fifth-grade science course. This research was conducted with a mixed method; The design components of a web-based project-based learning environment for creativity were extracted with thematic analysis and MAXQDA 2020 software. The statistical population was all fifth-grade students of Alborz City in the academic year 2021-2022. The sample consisted of 30 students selected in a stepwise cluster method and then randomly replaced in the experimental and control groups. To implement this, a 30-day training program was conducted with a quasi-experimental method in the form of a pre-test and post-test plan with a control group. In this research, Torrance Tests of Creative Thinking (1998) were used. Analysis of covariance (ANCOVA) and SPSS22 software were used to analyze quantitative data and test hypotheses. The results showed that by controlling the effect of the pre-test, there was a significant difference in the level of fluency, elaboration, originality, and flexibility between the mean of the post-test of creativity in the two experimental and control groups (P<0.05). Therefore, it is concluded that designing a project-based web-based learning environment affected the dimensions of students' creativity in the fifth-grade science course.</span></span></span></span></span></span></span></span>
خلاقیت, طراحی محیط یادگیری, پروژه محور, مبتنی بر وب.
Creativity, Designing Learning Environment, Project-Based, Web-Based.
13
24
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9706-1&slc_lang=fa&sid=1
Zahra
Jamebozorg
زهرا
جامه بزرگ
Jamebozorgzahra@ymail.com
100319475328460052786
100319475328460052786
No
Assistant Professor of the Department of Educational Technology and Secretary of the Research Core of Localization, Design, and Production of Digital Educational Media Based on Iranian Islamic Culture, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی و دبیر هسته پژوهشی بومی سازی، طراحی و تولید رسانه های آموزشی دیجیتال بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Fateme
Jafarkhani
فاطمه
جعفرخانی
jafarkhanifatemeh6@gmail.com
100319475328460052787
100319475328460052787
No
Assistant Professor of the Department of Educational Technology and Member of the Research Core of Localization, Design, and Production of Digital Educational Media Based on Iranian Islamic Culture, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
استادیار گروه تکنولوژی آموزشی و عضو هسته پژوهشی بومی سازی، طراحی و تولید رسانه های آموزشی دیجیتال بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
Mohammadreza
Heidaryan
محمدرضا
حیدریان
m.reza.heidaryan76@gmail.com
3241783189
100319475328460052788
Yes
Master of Arts, Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.