Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
7
7
online
1
fulltext
fa
رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه
The Relationship Between Meaning in life and Academic Engagement with Acdemic Well being of first period High School Students of Izeh city
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL">هدف پژوهش حاضر، رابطه معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش­آموزان دوره متوسطه اول شهر ایذه در سال تحصیلی 95-1394 بود. روش پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان مشغول به تحصیل در شهر ایذه در سال تحصیلی 95-1394 بود که بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی 389 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار جمع­آوری دادها شامل پرسشنامه معنای زندگی استگر و همکاران (2006)، اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و بهزیستی تحصیلی پیترنین و همکاران (2014) بود. برای تجزیهوتحلیل داده­ها از روش­های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان) استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی با بهزیستی تحصیلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/0><span dir="LTR">P</span>). همچنین معنای زندگی و اشتیاق تحصیلی 14 درصد از واریانس بهزیستی تحصیلی را پیش­بینی کردند؛ بنابراین توجه به سازههای اشتیاق تحصیلی و معنای زندگی یکی از ضرورت­های آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت می­باشد.</p>
<pre>
The aim of the present study was the relationship between meaning in life and academic engagement with acdemic well being in the first prieod of high school students of Izeh city in academic year of 2015-2016. This was descriptive, correlational study. The statistical population cosisted of all students studying in Izeh city in academic year of 2015-2016, that from among them 389 individuals were selected based on cochran formula and in the way of statified random sampling method as sample of study. Data collection tools included meaning in life questionnaire (Steger & et al, 2006), Academic engagement questionnaire (Schafeli & et al, 2002) and acdemic wellbeing questionnaire (Pietarinen & et al, 2014). To analyze the data, descriptive statistical methods (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression analysis) were used. the result of Pearson correlation coefficient indicated that ther was a negative and significant relationship between meaning in life and academic engagement with academic well being (P<0/01). Also meaning in life and academic engagement perdicted %14 of the variance in academic well being. Therefor, one of the necessities of education is noticing to the structures of academic engagement and the meaning of life.</pre>
معنای زندگی, اشتیاق تحصیلی, بهزیستی تحصیلی
meaning in life, academic engagement, acdemic well being
79
92
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=1
Ezatollah
Ghadampour
عزت اله
قدم پور
Ghadampour. e@lu.ac.ir
10031947532846008980
10031947532846008980
No
Lorestan University
دانشگاه لرستان
Zahra
Khalili Gashnigani
زهرا
خلیلی گشنیگانی
khalili.zahra75@gmail.com
10031947532846008981
10031947532846008981
Yes
Lorestan University
دانشگاه لرستان
Leila
Mansouri
لیلا
منصوری
L_mansouri@ymail.com
10031947532846008982
10031947532846008982
No
Lorestan University
دانشگاه لرستان