Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
1
1
gregorian
2019
4
1
8
1
online
1
fulltext
fa
مقایسه نارساییهای ویژه در یادگیری دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار
The Comparison of Special learning disorder in Students with Attention-deficit hyperactivity Disorder and Normal Students.
كاربردي
Applicable
<div style="text-align: justify;">پژوهش حاضر با هدف مقایسه نارساییهای ویژه در یادگیری دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار انجام شد. روش تحقیق پژوهش با توجه به ماهیت آن توصیفی- مقایسهای میباشد. نمونه پژوهش متشکل از دو گروه (50 نفری) دانش آموزان مبتلا به بیش فعالی/ نارسایی توجه و بهنجار بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از بین کودکان 12-9 ساله شهر مشهد انتخاب شدند<span dir="LTR">.</span> ابزار سنجش پژوهش شامل پرسشنامه "مشکلات یادگیری (<span dir="LTR">CLDQ</span>)" بود. جهت تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی و روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده گردید<span dir="LTR">.</span> یافتههای حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات 5عامل اصلی مشکلات یادگیری (خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی، اضطراب اجتماعی و عملکردهای فضایی) در بین دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی و بهنجار تفاوت معناداری وجود دارد (<span dir="LTR">p</span><span dir="LTR">< 0/05</span>) و افراد گروه بهنجار در مؤلفههای خواندن، حساب کردن، شناخت اجتماعی و عملکردهای فضایی، عملکرد بهتری نسبت به گروه دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی برخوردارند. این یافتهها حاکی از این است که توجه به اختلال نقص توجه /بیش فعالی میتواند عامل مؤثری در کار با دانش آموزان دارای ناتوانی یادگیری باشند<span dir="LTR">.</span><br>
</div>
<p style="text-align: justify;">This study aimed to compare the Special learning disorder in Students with Attention-deficit hyperactivity Disorder and Normal Students. The research methodology based on its nature was descriptive-comparative method. Sample consist of two groups of 9-12 years old students which selected by cluster sampling in Mashhad city (50 ADHD students and 50 normal students). Data were collected by CLDQ. For analyzing data Descriptive statistics (mean and standard deviation) and multivariate analysis of variance were used. Findings showed that there was a significant difference between the mean scores of the main five learning problems (reading, reckoning, social recognition, social anxiety and spatial functions) among students with ADHD (p <0/05) and normal students in the components of reading, counting, social recognition and spatial functions had better performance than the students with ADHD. These findings suggest that attention to ADHD disorder can be an effective factor in working with learning disable students</p>
نارساییهای ویژه در یادگیری, مشکلات یادگیری, اختلال نقص توجه/ بیش فعالی,
Special learning disorder, Attention-deficit hyperactivity Disorder,
39
48
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-735-3&slc_lang=fa&sid=1
Fatemeh
khazaei
فاطمه
خزائی
F.khazai1215@gmail.com
100319475328460010722
100319475328460010722
Yes
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام.
Zahra
Saeidi
زهرا
سعیدی
Zahra.saiedie@gmail.com
100319475328460010723
100319475328460010723
No
کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.
Omolnabi
khazaei
ام النبی
خزائی
N.khazai@yahoo.com
100319475328460010724
100319475328460010724
No
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه علوم پزشکی، زاهدان، ایران.
Seywd Amir
Amin Yazdi
سید امیر
امین یزدی
yazdi@ferdowsi.um.ac.ir
100319475328460010725
100319475328460010725
No
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد.