Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
4
1
gregorian
2018
7
1
7
4
online
1
fulltext
fa
رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های نظری مقطع متوسطه
The relationship between cognitive strategies and academic achievement among high school students
روانشناسی عمومی
General Psychology
پژوهشي
Research
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، و ریاضی فیزیک شهرستان شهرکرد بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان شهرکرد بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای222 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش راهبردهای یادگیری شناختی پرسشنامهای با اقتباس از پرسشنامههای وینشتین و پالمر (2002) و والترز (2004) طراحی شد. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که همبستگی معناداری بین راهبردهای شناختی و پیشرفت تحصیلی در رشتههای مختلف تحصیلی وجود دارد (01/0>P). همچنین، از بین سه راهبرد مرورذهنی، بسط معنایی و سازماندهی تنها راهبرد بسط معنایی سهم معنیداری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رشتههای علوم انسانی و ریاضی فیزیک دارد. در مورد رشتهی علوم تجربی هیچیک از راهبردها پیشبینی کنندهی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیست.
Abstract The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive strategies and academic achievement among high school students in the fields of humanities, science and math – physics from Shahrekord city in the school year 89-90. The research was correlational and the statistical population included all high school students from Shahrekord city, among them 222 students via cluster multistage random sampling were selected. They completed a Cognitive Learning Strategies Questionnaire was designed by combination of some questions fromWinestine & Palmer (2002) and Walters (2004) Questionnaires. Data were analyzed using Pearson correlation and analysis of regression. The findings showed there is significant correlations between cognitive strategies and academic achievement in all fields (p <0.01). Also, among three strategies of rehearsal, elaboration and organization, only elaboration strategy can significantly predict academic achievement of students in humanities and math-physics. No strategy can predict academic achievement of students in science fields.
راهبرد شناختی, رشته های نظری, پیشرفت تحصیلی
cognitive strategies, elaboration, theoretical fields, and academic achievement
23
40
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-56-2&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Ghanbaritalab
محمد
قنبری طلب
mohammad.ghanbari400@yahoo.com
100319475328460013874
100319475328460013874
Yes
Shiraz University
دانشگاه شیراز
Mahboobeh
Fouladchang
محبوبه
فولاد چنگ
100319475328460013875
100319475328460013875
No
Payame Noor University of Tehran
دانشگاه پیام نور
Ali
Ghanbari
علی
قنبری
100319475328460013876
100319475328460013876
No
Shiraz University
دانشگاه شیراز