Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1397
9
1
gregorian
2018
12
1
7
9
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان پایه ششم شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93
The survey of relationship between responsibility with academic self-efficacy among sixth grad student of Shahindezh in1393-1394 academic year
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right:47.3pt;">تحقیق حاضر در پی بررسی رابطه بین مسئولیت­پذیری با خودکارآمدی تحصیلی در دانش­آموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی می­­باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مدارس شهرستان شاهین دژ در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه آماری تحقیق نیز شامل 234نفر از دانش­آموزان پایه ششم ابتدایی بودند، که به روش نمونه­گیری طبقه ای انتخاب شدند. از این تعداد، 122نفر(18/52درصد) دختر و 112نفر(81/47درصد) پسر بودند. برای سنجش باورهای خودکارآمدی تحصیلی و مسئولیت­پذیری دانش­آموزان به ترتیب از مقیاس مسئولیت­پذیری دانش­آموزان و خودکارآمدی تحصیلی کودکان و نوجوانان (<span dir="LTR">SEQ-C</span>) استفاده شد. داده­های جمع­آوری شده با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون ساده و آزمون تی دو نمونه مستقل تحلیل شدند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین مسئولیت­پذیری و خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (001/0<span dir="LTR">, p<</span>647/0=<span dir="LTR">r</span>).. نتایج آزمون تی مستقل نیز نشان داد بین دانش آموزان دختر و پسر از نظر مسئولیت­پذیری (047/0<span dir="LTR">p=</span>) و خودکارآمدی تحصیلی (001/0<span dir="LTR">p=</span>) تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین دختران در هر دو متغیر بیشتر از پسران بود. بنابراین مسئولیت­پذیری دانش­آموزان با خودکارآمدی تحصیلی آنان ارتباط مستقیم دارد. دانش­آموزانی که حس مسئولیت­پذیری بالایی دارند باورهای خوبی درباره خودکارآمدی تحصیلی خود دارند.</p>
<p>This research aimed to consider the relationship between responsibility with academic self-efficacy in the sixth elementary grade boys and girls students.The research method is descriptive-correlation. The study population consisted of all students of Shahindezh city school in the academic year 93-94<a name="_GoBack"></a>. Research’s statistical sample includes 234 patients sixth elementary grade students, were chosen by classified sampling. Of these number were 122 patients (18/52%) girl and 112 patients (81/47%) boy. For the measuring the academic self-efficacy belief and the students responsibility in order researcher used students responsibility questionnaire and children academic self- efficacy questionnaire (SEQ-C). Data collected by using of Pearson correlation coefficient, simple regression and two independent samples t-test statistical methods were analyzed. According to “Pearson correlation coefficient“, there is a positive and meaningful relation between the responsibility and academic self- efficacy(r=0/647,p=0/001). This means that whatever The sense of students responsibility is the most the academic self- efficacy also increased. Independent t-test results showed that in terms of responsibility (p=0.047) and academic self- efficacy ((p=0.001)),there is a significant difference between girls and boys students. Mean Girls more than boys in both variables. The Students responsibility is directly related with their academic self-efficacy. Students who have a high sense of responsibility have a good belief about their academic self-efficacy.</p>
مسئولیت پذیری, خودکارآمدی تحصیلی
Responsibility, academic self-efficacy
309
324
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-882-1&slc_lang=fa&sid=1
Heidar ali
zarei
حیدر علی
زارعی
alizarei@iaukhoy.ac.ir
10031947532846009626
10031947532846009626
Yes
Islamic Azad university- khoy branch
داشنگاه ازاد اسلامی واحد خوی
hamide
farzi
حمیده
فرضی
hamidefarzi
10031947532846009627
10031947532846009627
No
education of shahindzh
آموزش و پرورش شاهین دژ