Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
3
1
gregorian
2019
6
1
8
3
online
1
fulltext
fa
ارایه مدل جهت پیش بینی کمرویی از طریق ناگویی خلقی، احساس تنهایی و هویت اجتماعی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم
Providing model for prediction of shyness through Alexithymia, feeling of loneliness and social identity in student high school girls
پژوهشي
Research
پژوهش حاضر به ارائه مدلی جهت پیش بینی کمرویی از طریق ناگویی خلقی، احساس تنهایی و هویت اجتماعی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم پرداخته است. روش پژوهش مدل یابی معادلات ساختاری و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم پایه دوم شهر گرگان مشتمل بر 2400 در سال تحصیلی 95-96 بوده است. نمونه ی مورد بررسی 331 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو، مقیاس احساس تنهایی راسل، پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا؛ و مقیاس کمرویی چیک- بریگز استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که ناگویی خلقی، هویت اجتماعی و احساس تنهایی به ترتیب 11/0، 19/0- و 12/0 اثر مستقیم بر کمرویی دارا بودند و برازش مدل تایید گردید و به طور کلی سه متغیر برون زا توان پیش بینی 24/0 از متغیر کمرویی را دارا بودند. با توجه به اثر بدست آمده می توان نتیجه گرفت که دانش آموزان کمرو تجاربی در ناگویی خلقی و احساس تنهایی در این اختلال دارا می باشند و کسب هویت اجتماعی متناسب می تواند کاهنده ی موثری جهت بهبود تعاملات اجتماعی گردد.<br>
<br>
<br>
The aim of this study was to providing a model for prediction of shyness through Alexithymia, feeling of loneliness and social identity in student high school girls and research method was structural equation modeling (SEM). Participants in this study were 2400 high school girls in Gorgan. The required information was extracted by Toronto alexithymia scale TAS-20, Russell Loneliness Scale (UCLA), Saffarinia ΄s social identity questionnaire and shyness revised chick-Briggs scale. The results showed that Alexithymia (0.11), the feeling of loneliness (0.12) and social identity (-0.19) have a direct impact on shyness. In general, the model was approved, and variables can predict 0.24 of shyness. Concerning the effect, it can be concluded that the students have experience in Alexithymia and feelings of loneliness in this disorder and the acquisition of a social identity can be effective in social interactions.<br>
<br>
ناگویی خلقی, احساس تنهایی, هویت اجتماعی, کمرویی, دانش آموزان.
alexithymia, loneliness, social identity, shyness, students.
91
100
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1001-1&slc_lang=fa&sid=1
Nahid
Ramak
ناهید
رامک
Nahidramak@yahoo.com
100319475328460012744
100319475328460012744
No
Department of Psychology, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی
Alireza
Homayouni
علیرضا
همایونی
aliresah2000@yahoo.com
100319475328460012745
100319475328460012745
No
Ph.D of Educational Psychology, Department of Psychology, Bandar Gaz Branch, Islamic Azad University, Bandar Gaz, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی
Alireza
Sangani
علیرضا
سنگانی
sangany.psycho@gmail.com
100319475328460012746
100319475328460012746
Yes
Ph.D. Psychology and Exceptional Children Education, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی
Mohsen
Talebzadeh
محسن
طالب زاده
mohsen.talebzadehnobarian@gmail.com
100319475328460012747
100319475328460012747
No
Associate Professor, Department of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی