Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)
رویش روان شناسی
Rooyesh
Literature & Humanities
http://frooyesh.ir
1
admin
2383-353X
2383-353X
8
10.29252/Rooyesh
14
8888
3/18/67772
fa
jalali
1398
5
1
gregorian
2019
8
1
8
5
online
1
fulltext
fa
نقش سبکهای دلبستگی و خودکارآمدی در پیشبینی قلدری و قربانی شدن دانشآموزان مدارس متوسطه
The Role of Attachment Styles and Self-efficacy in Predicting Bullying and Victimization of Students in Secondary Schools
روانشناسی تربیتی
Educational Psychology
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify; unicode-bidi: embed; direction: rtl; tab-stops: right 396.85pt;"><font color="#000000"><span b="" font-size:="" lang="FA" mso-bidi-language:="" style="font-family: ">قلدری و قربانی شدن از جمله آسیبهای اجتماعی هستند که مدارس امروزی با آنها مواجه هستند و پژوهش در این حیطه حائز اهمیت است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر نقش سبکهای دلبستگی و خودکارآمدی در پیشبینی قلدری و قربانی شدن دانشآموزان مدارس متوسطه بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. به این منظور تعداد 330 دانشآموز (134 پسر و 196 دختر) از مدارس متوسطه شهر دهدشت به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای قلدری ایلینویز، خودکارآمدی عمومی شوارزر و جروسالم و سبکهای دلبستگی هازن و شاور را تکمیل کردند. برای تحلیل دادهها از روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری به کمک نرمافزار </span><span b="" dir="LTR" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-bidi-language:="" new="" style="font-family: " times="">SPSS<sub>V19</sub></span><span b="" font-size:="" lang="FA" mso-bidi-language:="" style="font-family: "> استفاده شد.</span><span b="" dir="LTR" lang="FA" style="font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: "><font face="Calibri"> </font></span><span b="" font-size:="" lang="FA" mso-bidi-language:="" style="font-family: ">نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین خودکارآمدی و دلبستگی ایمن با قلدری و قربانی شدن رابطه منفی و معنیداری وجود دارد. اما دلبستگی ناایمن اجتنابی و ناایمن دوسوگرا با قلدری و قربانی شدن رابطه مثبت و معنیداری داشتند. همچنین 19 درصد از واریانس قلدری توسط متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و دلبستگی ناایمن دوسوگرا تببین شد و 16 درصد از واریانس قربانی شدن به وسیله خودکارآمدی و دلبستگی ایمن تبیین شد.</span><span b="" dir="LTR" lang="FA" style="font-size: 10pt; mso-bidi-language: FA; mso-bidi-font-family: "><font face="Calibri"> </font></span><span b="" font-size:="" lang="FA" mso-bidi-language:="" style="font-family: ">نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که متغیرهای خودکارآمدی، دلبستگی ایمن و ناایمن دوسوگرا نقش معنیداری در پیشبینی قلدری و قربانی شدن دانشآموزان دارند و برنامهریزی جهت آگاهی معلمان، مدیران و والدین از این متغیرها برای پیشگیری و کاهش قلدری و قربانی شدن در مدارس ضروری میباشد.</span></font></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 0pt; text-align: justify;"><b><span b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""><font color="#000000">Abstract</font></span></b></p>
<p style="margin: 0cm 0cm 12pt; text-align: justify;"><font color="#000000"><span b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times="">Bullying and victimization, including social damage that schools face today, and research in this area is important. Therefore </span></font><span b="" font-size:="" lang="EN" mso-ansi-language:="" mso-bidi-font-family:="" new="" style="color: rgb(34, 34, 34); line-height: 115%; font-family: " times="">the aim</span><span b="" font-size:="" lang="EN" mso-ansi-language:="" mso-bidi-font-family:="" new="" style="color: rgb(34, 34, 34); line-height: 115%; font-family: " times=""> of the present study was the role of attachment styles and self-efficacy in predicting bullying and victimization of students in secondary schools. </span><span arial="" b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="color: black; line-height: 115%; font-family: " times="" unicode="">This study is descriptive and has used the correlation method. For this purpose 330 students (134 boys and 196 girls) of Dehdasht secondary schools were selected randomly by cluster sampling method and they filled in the Illinois bullying, general self-efficacy Schwarzer and Jerusalem and attachment styles Hazan and Shaver </span><span arial="" b="" font-size:="" lang="FR" mso-ansi-language:="" mso-bidi-font-family:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="color: black; line-height: 115%; font-family: " times="" unicode="">questionnaires</span><span arial="" b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" mso-fareast-font-family:="" new="" style="color: black; line-height: 115%; font-family: " times="" unicode="">. For data analysis, Pearson’s correlation method and multiple regressions were used by using SPSS<sub>V19</sub> software. The results Pearson’s correlation showed between self-efficacy and secures attachment with bullying and victimization is a significant negative relationship.</span><span b="" font-size:="" mso-bidi-font-family:="" new="" style="line-height: 115%; font-family: " times=""><font color="#000000"> But avoidant and ambivalent insecure attachment with bullying and victimization were positively and significantly. Also 19% of the variance of bullying by self-efficacy, secure attachment and insecure attachment was ambivalent Explanation and 16% of the variance victim was determined by the efficacy and secure attachment. The results of this study have shown that self-efficacy, safety and ambivalent insecure attachment predicts a significant role in bullying and victimization of students are and planning for the awareness of teachers, administrators and parents of this variable to prevent and reduce bullying and victimization in school is necessary.</font></span></p>
<br>
واژههای کلیدی: سبکهای دلبستگی, خودکارآمدی, قلدری, قربانی شدن.
Keywords: Attachment styles, Self-efficacy, Bullying and Victimization
85
92
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-1094-1&slc_lang=fa&sid=1
Afzal
Akbari Balootbangan
افضل
اکبری بلوطبنگان
Akbariafzal@semnan.ac.ir
100319475328460013433
100319475328460013433
Yes
Ph.D of educational psychology in Semnan University.
دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
Faraiborz
Nikdel
فریبرز
نیکدل
fnikdeel@yu.ac.ir
100319475328460013434
100319475328460013434
No
Assistant professor of educational psychology in Yasouj University.
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج.
Ghavam
Moltafet
قوام
ملتفت
moltafeet@yu.ac.ir
100319475328460013435
100319475328460013435
No
Assistant professor of educational psychology in Yasouj University
استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه یاسوج.
Fatemeh
abdpoor
فاطمه
عبدپور
f.abdpoor1373@gmail.com
100319475328460013436
100319475328460013436
No
Payam noor university
دانشگاه پیام نور یاسوج
Sepideh
Kohisoq
سپیده
کوهی سوق
sepidekohisogh73@yahoo.com
100319475328460013437
100319475328460013437
No
MA student of educational psychology in Yasouj University
دبیر آموزش و پرورش و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، یاسوج