دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور مرکز پاکدشت، ایران. ، saeedalavi2223@gmail.com
چکیده: (2665 مشاهده)
شبکههای اجتماعی ابزارهایی هستند که افراد با استفاده از آنها با یکدیگر به صورت مجازی ارتباط برقرار میکنند. متغیرهای حمایت اجتماعی ادراکشده و ترس از تصویر بدنی که با ارتباطات و تاثیر پذیری افراد از یکدیگر ارتباط دارند با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در ارتباط هستند. هدف پژوهش حاضر مقایسه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی با ترس از تصویر بدنی و حمایت اجتماعی ادراکشده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را مردم ساکن جنوب شهر قیامدشت در سال 1398 تشکیل دادند که 89 نفر ازمیان آنها (33 نفر زن و56 نفر مرد) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای ترس از تصویر بدنی لیتلتون (2005)، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و همکاران (1988) و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رسول آبادی (1394) پاسخ دادند. نتایج بر اساس ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و بررسی شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که متغیر ترس از تصویر بدنی با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه مثبت و معنادار داشت (01/0>P، 43/0=r) که معناداری این روابط در زنان بیشتر از مردان بود. همچنین متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده با میزان استفاده از شبکههای اجتماعی رابطه معنادار و منفی داشت (01/0>P ، 35/0-=r) که این معناداری در مردان بیشتر از زنان بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که با افزایش میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، میزان حمایت اجتماعی ادراکشده کاهش و ترس از تصویر بدنی افزایش مییابد و بالعکس.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/10/11 | پذیرش: 1398/11/25 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10