Nezamzadeh Ejieh R, NeshatDoost H T, Tavakkoli M. (2024). The effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on improving executive functions and specification of autobiographical memory of preterm preschool children.
Rooyesh.
12(12), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4598-fa.html
نظام زاده اژیه راضیه، نشاط دوست حمید طاهر، توکلی ماهگل. اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیش دبستانی نارس رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :20-11
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4598-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.neshat@edu.ui.ac.ir
3- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (641 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیشدبستانی نارس انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان نارس شهر اصفهان در سال 1400 بودند که از بین آنها به صورت هدفمند 20 کودک دختر و پسر نارس (کمتر 37 هفته بارداری) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون حافظه سرگذشتی- نسخه پیشدبستانی (AMT-PV، ناتال و همکاران، 2014)، مدرسهی شکلها (SST، اسپی، 1997) و بازی ذهنی برایان بودند. توانبخشی شناختی رایانهای شامل 25 جلسه آموزشی 45-30 دقیقهای (هفتهای چهار جلسه) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف شناختی و حافظه سرگذشتی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت (05/۰p‹). از یافتهها فوق میتوان نتیجه گرفت که توانبخشی شناختی رایانهای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیشدبستانی نارس موثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نوروسایکولوژی دریافت: 1402/2/16 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20