مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nezamzadeh Ejieh R, NeshatDoost H T, Tavakkoli M. (2024). The effectiveness of computerized cognitive rehabilitation on improving executive functions and specification of autobiographical memory of preterm preschool children. Rooyesh. 12(12), 11-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4598-fa.html
نظام زاده اژیه راضیه، نشاط دوست حمید طاهر، توکلی ماهگل. اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیش دبستانی نارس رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :20-11

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4598-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2- استاد گروه روان­شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.neshat@edu.ui.ac.ir
3- دانشیار روان­شناسی، گروه روان­شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (641 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیش­دبستانی نارس انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کودکان نارس شهر اصفهان در سال 1400 بودند که از بین آن‌ها به صورت هدفمند 20 کودک دختر و پسر نارس (کمتر 37 هفته بارداری) به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزارهای این پژوهش شامل آزمون حافظه سرگذشتی- نسخه پیش­دبستانی (AMT-PV، ناتال و همکاران، 2014)، مدرسه­ی شکل­ها (SST، اسپی، 1997) و بازی ذهنی برایان بودند. توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای شامل 25 جلسه آموزشی 45-30 دقیقه­ای (هفته­ای چهار جلسه) بود. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون حافظه کاری، بازداری پاسخ، انعطاف شناختی و حافظه سرگذشتی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت (05/۰p‹). از یافته­ها فوق می­توان نتیجه گرفت که توان‌بخشی شناختی رایانه‌ای بر بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه سرگذشتی کودکان پیش­دبستانی نارس موثر بوده است.
متن کامل [PDF 587 kb]   (349 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروسایکولوژی
دریافت: 1402/2/16 | پذیرش: 1402/3/31 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb