مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 8 - ( پاییز / آبان ماه 97 / 1397 )                   سال 7 شماره 8 صفحات 312-295 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

varaee P, poordad S. (2018). The relationship between psychological capital components (self-efficacy, hope,resiliency,optimism) with Academic burnout. Rooyesh. 7(8), 295-312.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-633-fa.html
ورعی پیام، پورداد سبا. رابطه مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی (امید، تاب‌آوری، خوش‌بینی و خودکارآمدی) با فرسودگی تحصیلی رویش روان شناسی 1397; 7 (8) :312-295

URL: http://frooyesh.ir/article-1-633-fa.html


1- دانشگاه رازی ، payam.varaee@gmail.com
2- دانشگاه رازی
چکیده:   (3012 مشاهده)

این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین مؤلفه‌های سرمایۀ روان‌شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی) با فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 بودند که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به تعداد 200 نفر به‌عنوان گروه نمونه‌ی تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بودند. داده‌ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان چندگانه تحلیل شدند. یافته هانشان دادند که بین مؤلفه‌های سرمایۀ روان‌شناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی) و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تاب‌آوری و خوش‌بینی به‌طور معناداری قادر به پیش‌بینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان هستند و متغیرهای مذکور توانسته است 69/0 از تغییرات فرسودگی تحصیلی را برای دانشجویان پیش‌بینی کند.

متن کامل [PDF 778 kb]   (85 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/11/16 | پذیرش: 1396/4/11 | انتشار الکترونیک: 1397/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb