این پژوهش باهدف بررسی رابطه بین مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) با فرسودگی تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-95 بودند که از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده به تعداد 200 نفر بهعنوان گروه نمونهی تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی بودند. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان چندگانه تحلیل شدند. یافته هانشان دادند که بین مؤلفههای سرمایۀ روانشناختی (خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی) و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان رابطۀ منفی معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان نیز نشان داد که خودکارآمدی، امیدواری، تابآوری و خوشبینی بهطور معناداری قادر به پیشبینی فرسودگی تحصیلی دانشجویان هستند و متغیرهای مذکور توانسته است 69/0 از تغییرات فرسودگی تحصیلی را برای دانشجویان پیشبینی کند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |