چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تفکر زیربنایی شکلگیری آرزوهای شغلی در کودکان و نوجوانان انجام شد. روش پژوهش توصیفی بود. نمونه مورد مطالعه شامل 120 نفر از دانشآموزان شهر اصفهان بودند که به صورت تصادفی مرحلهای از بین 6 ناحیه آموزش و پرورش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه بود و نتایج آن با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون مجذور خی) در نرمافزار
SPSS-22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتههای حاصل از مطالعه نشان داد که در تعیین تفکر آرزوهای شغلی چهار عامل زیربنایی و تأثیرگذار اندازه و قدرت، کلیشههای جنسیتی، منزلت شغل و خود درونی برای کودکان و نوجوانان نقش داشت (05/0
P<). همچنین، خاص شدن تفکر زیربنایی آرزوهای شغلی در آنها وجود داشت، به طوریکه مشاغل تخصصی را بیش از مشاغل غیرتخصصی آرزو کردند. پزشکی به عنوان یک شغل تخصصی اولین آرزوی شغلی کودکان و نوجوانان بود و پس از آن مهندسی و پلیسی قرار داشت (05/0
P<). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که معیارهای تفکر زیربنایی آرزوهای شغلی در کودکان وجود دارد و لازم است جهت سهولت در پیشرفت و انتخاب شغل آینده، تقویت شوند.
نوع مقاله:
تحلیلی |
دریافت: 1397/7/14 | پذیرش: 1397/8/5 | انتشار الکترونیک: 1397/11/26