Ahmadi F, Nasr-Isfahani A, Abedi A. (2019). The Observance of Psychological Principles in the Compilation of the Farsi Second Elementary Book of Female Teachers.
Rooyesh.
8(6), 129-136.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1003-fa.html
احمدی دهرشید فاطمه، نصر اصفهانی احمدرضا، عابدی احمد. میزان رعایت اصول روانشناختی در تدوین کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن رویش روان شناسی 1398; 8 (6) :136-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1003-fa.html
1- دانشگاه اصفهان، اصفهان ، Fahmadi689@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (2198 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی از نظر معلمان زن بود. این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن پایه دوم ابتدایی در دو شهر اصفهان و تهران بودند که مجموع آن650 نفر بوده که260 نفر در نواحی 5گانه اصفهان و390 نفر در مناطق22گانه تهران بودند و براساس نمونهگیری خوشهای چند طبقه، در شهر اصفهان نواحی2و 3 و در شهر تهران مناطق6، 7، 10و11 برای انجام پژوهش انتخاب شدند. حجم نمونه براساس نواحی، در شهر اصفهان 86 نفر و در شهر تهران 97 نفر بوده است. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است. روایی این پرسشنامه با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ 937/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل یافتهها، از آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارSpss20 استفاده شده است. براساس یافتهها، بیشترین مقدار میانگین، مربوط به انطباق محتوا با شرایط سنی دانشآموزان با میانگین50/2 و کمترین مقدار میانگین مربوط به بیان پیش سازماندهنده در ابتدای هر فصل با میانگین 07/2 و تناسب مطالب برای تقویت خلاقیت و نوآوری در دانشآموزان با میانگین16/2 میباشد. همچنین میانگین کل جامعه آماری، 33/2 به دست آمده است و در سطح خطای 05/0 معنادار بوده است بنابراین، با توجه به بالا بودن میانگینهای نمونه از میانگین فرضی 25/2 و معنادار بودن آزمونها، میتوان نتیجه گرفت که معیارهای روانشناختی در کتاب فارسی دوم ابتدایی در سطح بالایی رعایت شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1396/9/20 | پذیرش: 1397/2/26 | انتشار الکترونیک: 1398/6/1