سال 4، شماره 3 - ( شماره پیاپی 12، پاییز 1394 )                   سال 4 شماره 3 صفحات 42-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (7773 مشاهده)

هدف این پژوهش رابطه بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش­آموزان متوسطه آمل بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل 2950 نفر از دانش­آموزان متوسطه­ی دوم و سوم ریاضی فیزیک شهرستان آمل بود. از بین جامعه آماری بر اساس فرمول کوکران تعداد 339 نفر دانش­آموز  به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب گردید. ابزار پژوهش، بخشی از پرسشنامه­ی راهبردهای انگیزش برای یادگیری پینتریچ و همکاران شامل راهبردهای مدیریت منابع یادگیری، راهبردهای یادگیری و خودکارامدی بود. داده­ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری تحلیل شد. یافته­ها نشان داد، بین راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری با خودکارآمدی دانش­آموزان در سطح اطمینان 99 درصد رابطه معنی­داری وجود دارد. راهبردهای مدیریت منابع یادگیری (مدیریت زمان و مکان مطالعه و کمک­طلبی) خودکارآمدی دانش­آموزان را پیش­بینی می­کند، همچنین راهبردهای یادگیری (تکرار و مرور، بسط معنایی، سازماندهی) خودکارآمدی دانش­آموزان را پیش بینی می­کند،  ولی سایر راهبردهای مدیریت منابع یادگیری و راهبردهای یادگیری پیش­بینی نشد.

متن کامل [PDF 622 kb]   (177 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/9/13 | ویرایش نهایی: 1396/10/23 | پذیرش: 1394/9/13 | انتشار الکترونیک: 1394/9/13

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.