Mousavi amirabad Z, nazarimoghadam P. (2019). Effectiveness of positive parenting skills training on social competence and emotion regulation in student.
Rooyesh.
8(10), 39-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1233-fa.html
1- گروه مشاوره، اداره آموزشوپرورش البرز، قزوین، ایران ، zm7358741@gmail.com
2- گروه مشاوره، اداره آموزشوپرورش البرز، قزوین، ایران
چکیده: (2463 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای فرزند پروری مثبت بر کفایت اجتماعی و تنظیم هیجان دانش آموزان بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی موردمطالعه در این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان 13-15 ساله مدارس متوسطه اول شهر تهران در سال 1396 بود که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. شرکتکنندگان بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفری به نسبت یکسان جایگزین شدند. گروه آزمایش، برنامه آموزش مهارتهای فرزند پروری مثبت را در 8 جلسه (2 ساعت) به شکل گروهی دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. پرسشنامههای راهبردهای تنظیم هیجان شناختی گرنفسکی و همکاران (2001) و کفایت اجتماعی پرندین (1385) توسط دانش آموزان در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل گردید. اطلاعات جمعآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره، تحلیل شد. نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای فرزند پروری مثبت بر افزایش تنظیم هیجان مثبت و کاهش تنظیم هیجان منفی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای فرزند پروری مثبت بر افزایش کفایت اجتماعی دانش آموزان تأثیر معناداری دارد. بنابراین میتوان گفت بهبود تنظیم هیجان و کفایت اجتماعی دانش آموزان نتیجه تغییر الگوها و روشهای فرزندپروری در مادرانشان میباشد که در جلسات فرزندپروری مثبت شرکت کرده بودند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1397/4/1 | پذیرش: 1397/4/19 | انتشار الکترونیک: 1398/10/15