Heidari A. (2019). The Role of Basic Psychological Needs Satisfaction and Autonomous Motivation In Academic Achievement: A Self-Determination Theory Perspective.
Rooyesh.
8(10), 63-70.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1448-fa.html
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران ، atena.heidari@ut.ac.ir
چکیده: (2720 مشاهده)
هدف اصلی یادگیری و فرایند آموزشوپرورش، درک مفهومی و استفاده منعطف از علم و دانش است. بهعبارتدیگر کسب و نگهداری دانش بهتنهایی در روند آموزش عالی کافی نیست، بلکه درک روابط بین حقایق یا کشف و تولید حقایق نتیجه اصلی فرایند یادگیری است. هدف اصلی در مدارس ایجاد لذت و اشتیاق واقعی در دانش آموزان برای یادگیری و موفقیت و مشارکت دانش آموزان در پروژهها و فعالیتهای درسی بر اساس خواست و رضایت خودشان است. همین علاقه و اراده است که منجر به انعطافپذیری بیشتر افراد در فرایند حل مسئله، کسب مؤثرتر علم و دانش و احساس عمیقتر ارزشمند بودن و مسئولیتپذیری اجتماعی خواهد شد. کاربرد نظریه خود تعیین گری در آموزشوپرورش، ایجاد علاقه و اشتیاق به یادگیری در دانش آموزان، درک اهمیت آموزش و اعتماد به ظرفیتها و نگرشهای خود است. این نتایج زمانی کسب خواهد شد که دانش آموزان بر اساس انگیزههای درونی برانگیخته شوند و ارزشها و قواعد را درونی سازی کنند. مطالعات نشان داده است این فرایند منجر به یادگیری با کیفیت بالا، درک مفهومی و درنهایت رشد فردی و انطباق فرد خواهد شد. هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین ارضای نیازهای اساسی روانشناختی و انگیزش درونی با میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیتهای مدرسه، درک مفهومی و عمیق مطالب درسی و بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی (از نوع مروری) می باشد. برای بررسی موضوع، در این پژوهش تعدادی از مقالات مرتبط با نظریه خود تعیین گری در زمینه یادگیری و آموزشوپرورش را موردبررسی و پژوهش قرار دادهایم. در این راستا علاوه بر بررسی منابع اطلاعاتی خارجی، منابع و پایگاه های اطلاعاتی داخل ایران نیز بررسی شده است. در مرحله اول، مجموعاً تعداد ۳۸ مقاله انگلیسی و تعداد ۸ مقاله فارسی ثبت شده، ذخیره گردید. بعد از بررسی نهایی۳۷ مقاله از این مقالات منتخب گردیده که تعداد ۵ مقاله فارسی و تعداد ۳۲ مقاله انگلیسی را در برداشتند. مجموعه این مطالعات نشان میدهد زمانی که معلمان در کلاس حامی خودمختاری باشند، به این معنی که به نگرشهای دانش آموزان در کلاس اهمیت دهند، به آنها حق انتخاب دهند و تا حد ممکن شرایط کنترلکننده را کاهش دهند، منجر به ارضای نیازهای بنیادین در دانش آموزان شده و در نتیجه آنها مطالب را بهصورت عمیق و مفهومی درک کرده، ارزشها را درونی کرده و بهزیستی بالاتری را تجربه میکنند
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/10/10 | پذیرش: 1397/12/11 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10