PourMohammad Ghouchani K, Madhi S, Forootan nejad K. (2019). The Effectiveness of Behavioral Activation Therapy on Metacognitive Beliefs and Concerns of Physical Image of Depressed Girl Students.
Rooyesh.
8(10), 133-142.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1465-fa.html
پورمحمد قوچانی کامران، مدحی سرور، فروتن نژاد کاظم. اثربخشی درمان فعال سازی رفتاری بر باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده رویش روان شناسی 1398; 8 (10) :142-133
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1465-fa.html
1- مؤسسه آموزش عالی شاندیز ، kamranpsychologist063@gmail.com
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، سمنان، ایران.
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، اصفهان، ایران.
چکیده: (3525 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان فعالسازی رفتاری بر باورهای فراشناختی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده انجام شد. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاکهای پژوهش، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای (هفته ای دوبار) برنامه گروه درمانی فعال سازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه فراشناختی ولز و همکاران (2004) و پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی لیتلتون و همکاران (200) استفاده شد. دادهها به کمک روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پس آزمون گروههای آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای باورهای فراشناخت مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی، تفاوت معناداری وجود دارد. از آنجا که کسب نمره بیشتر در این دو متغیر نشـان از شـدت ایـن علائـم در افراد دچار افسردگی است، میانگین این نمرات در گروه مداخله در مرحله پس آزمون نسبت به گروه کنترل بـه میزان معنیداری پایینتر بود. بنابراین، میتوان گفت که به کارگیری فنون درمان درمان فعالسازی رفتاری در کاهش باورهای فراشناختی مثبت درباره نگرانی و نگرانی از تصویر بدنی دانشجویان دختر افسرده، مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/10/27 | پذیرش: 1397/11/26 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10