1- استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور ، h_shafiee@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
چکیده: (2305 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر تعدیلکنندگی عزتنفس در رابطه بین ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه آزاد کاشان است. این پژوهش ازنظر هدف در حیطه پژوهشهای کاربردی است و بر اساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در نیمسال دوم تحصیلی 97-96 است که 277 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (فرم کوتاه)، پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، فرکانس و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تعدیلی متغیرها) جهت تعمیم نتایج نمونه به جامعه و نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل نشان داد که همبستگی مثبت معناداری بین متغیرهای تحقیق (ذهن آگاهی، عزتنفس و بهزیستی روانشناختی) وجود دارد. همچنین یافتههای بهدستآمده از معادلات رگرسیون تعدیلی بیانگر این نکته است که متغیر عزتنفس بهطور معناداری (001/0p<) میتواند 38 درصد از تغییرات متغیر بهزیستی روانشناختی را تبیین کند. این یافتهها نشان از نقش تعدیلکنندگی متغیر عزتنفس در رابطه بین متغیرهای ذهن آگاهی و بهزیستی روانشناختی دارد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1397/11/27 | پذیرش: 1398/1/17 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10