مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 11 - ( شماره پیاپی 44/ بهمن 1398 )                   سال 8 شماره 11 صفحات 168-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi S, Farrokhi H, Seyedzadeh Dalooyi S I. Comparison of sustained attention, working memory and response inhibition in children with conduct disorder and normal. Rooyesh 2020; 8 (11) :159-168
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1626-fa.html
جمشیدی صفورا، فرخی حسین، سیدزاده دلویی سیدایمان. مقایسه توجه پایدار، حافظه کاری و بازداری پاسخ در کودکان دارای اختلال سلوک و بهنجار. رویش روان شناسی. 1398; 8 (11) :159-168

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1626-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، Jamshidi.psy@gmail.com
2- دانشجوی دکترای روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (2233 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد‏های اجرایی کودکان دارای اختلال سلوک و مقایسه آنها با کودکان بهنجار در شهر مشهد انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‏ای و نمونه آماری شامل 50 آزمودنی بود که از طریق نمونه‏گیری در دسترس انتخاب شدند و در 2 گروه کودکان دارای اختلال سلوک (25 نفر) و بهنجار (25 نفر) گمارده شدند. جهت انتخاب افراد گروه نمونه، از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالات DSM-5 (SCID-5-CV) و پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) استفاده شد. داده‏ها با آزمون N-BACK و آزمون جامع عملکرد پیوسته دیداری و شنیداری (IVA+PLUS) جمع­آوری و با روش تحلیل واریانس چند‌‌ متغیره (مانوا) تحلیل شدند. یافته­های پژوهش نشان داد که در زمینه عملکرد حافظه کاری و توجه پایدار دیداری بین کودکان مبتلا به اختلال سلوک و بهنجار تفاوت معنادار وجود دارد؛ ولی از لحاظ متغیر بازداری پاسخ دیداری و بازداری پاسخ شنیداری تفاوت معناداری دیده نشد. بنابراین، عملکرد کودکان دارای اختلال سلوک در کارکردهای اجرایی ضعیف­تر از افراد بهنجار است.
متن کامل [PDF 751 kb]   (47 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: نوروسایکولوژی
دریافت: 1398/1/19 | ویرایش نهایی: 1398/12/1 | پذیرش: 1398/3/21 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb