مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 11 - ( شماره پیاپی 44/ بهمن 1398 )                   سال 8 شماره 11 صفحات 84-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aali S, Darvishi lordi E, Masjedi S. Comparison of Behavioral-Emotional Disorders and Functional-Emotional Developmental Profile in Orphans and children with caregiver. Rooyesh 2020; 8 (11) :77-84
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1702-fa.html
عالی شهربانو، درویشی لردی الهام، مسجدی سحر. مقایسه اختلالات رفتاری- هیجانی و نیمرخ تحول هیجانی-کارکردی در کودکان بی‌سرپرست و دارای سرپرست. رویش روان شناسی. 1398; 8 (11) :77-84

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1702-fa.html


1- استادیار روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، aali@um.ac.ir
2- کارشناسی روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (2040 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اختلالات رفتاری- هیجانی و نیمرخ تحول هیجانی-کارکردی در کودکان بی­سرپرست و دارای سرپرست است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای سرپرست و بی­سرپرست شهرستان مشهد است و نمونه پژوهش را 38 کودک بی­سرپرست و 41 کودک دارای سرپرست 4 تا 6 ساله تشکیل دادند. در این پژوهش از روش نمونه­گیری خوشه­ای برای کودکان دارای سرپرست و نمونه­گیری در دسترس برای کودکان بی­سرپرست استفاده شد. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­ اختلالات رفتاری راتر (RCBQ) و پرسشنامه تحول هیجانی-کارکردی گرینسپن (FEDQ) استفاده شد که توسط والدین کودکان تکمیل گردید. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه در سطوح دوم و پنجم از سطوح تحول هیجانی کارکردی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.01)؛ اما تفاوت معناداری در اختلالات رفتاری هیجانی بین دو گروه مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد مشکلات رفتاری کودکان بی­سرپرست با نیمرخ هیجانی-کارکردی آنها همبستگی منفی معنادار دارد. با توجه به یافته­های پژوهش حاضر می­توان گفت که کودکان بی­سرپرست از نظر تحول هیجانی- کارکردی با کودکان دارای سرپرست متفاوت هستند و این امر می­تواند در مشکلات رفتاری آنها نقش داشته باشد. یافته­های این پژوهش می­تواند به فراهم آوردن محیطی مناسب در مراکز نگهداری کودکان بی­سرپرست جهت  ارتقاء توانمندی­های هیجانی کارکردی این کودکان یاری رساند.
متن کامل [PDF 775 kb]   (43 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1398/2/22 | ویرایش نهایی: 1398/11/30 | پذیرش: 1398/9/18 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb