Noferesti A, okhovati F. (2019). The Effectiveness of Positive Thinking Skills Training on Increasing Happiness and Resilience of orphaned adolescent Girls.
Rooyesh.
8(10), 71-78.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1837-fa.html
1- دانشگاه تهران ، a.noferesti@ut.ac.ir
2- دانشگاه علم و فرهنگ
چکیده: (2253 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای تفکر مثبت در ارتقای شادکامی و تابآوری نوجوانان بیسرپرست، انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف جزء پژوهشهای کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها از نوع طرحهای شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان دختر بیسرپرست بهزیستی استان البرز بودند که نمونهای به حجم 40 نفر از این جامعه به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شد و به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. اعضای هر دو گروه پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1989) و تابآوری کانر- دیویدسون (2003) را قبل از اجرای عمل آزمایشی تکمیل کردند. سپس، هشت جلسه 45 دقیقهای مداخله آموزشی تفکر مثبت برای گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. سپس هر دو گروه مجددا ارزیابی شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تحلیل گردید. یافتهها نشان داد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت به صورت معناداری موجب ارتقای میزان شادکامی و تابآوری نوجوانان دختر بیسرپرست میشود. به نظر میرسد که آموزش مهارتهای تفکر مثبت میتواند به طور موفقیّتآمیزی برای توانمندسازی نوجوانان بیسرپرست دختر مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1398/7/20 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10