Shabanishad N, Hosseini Al-Madani S A, Motevalli S. Developing a Model of Social Support and Identity Styles with the Mediating Role of Self-Concept in High School Girl Students. Rooyesh 2020; 9 (5) :83-94
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1884-fa.html
شبانی شاد نعیمه، حسینی المدنی سید علی، متولی سعید. تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبکهای هویتی با نقش واسطهای خودپنداره در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. رویش روان شناسی. 1399; 9 (5) :83-94
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1884-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، manizhehshababi@yahoo.com
2- استادیار، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال، گروه روانشناسی
3- استادیار، دانشگاه سلطان ادریس، تانجونگ معلیم، پراک، مالزی
چکیده: (1696 مشاهده)
تحقیق حاضر به دنبال تدوین مدل حمایت اجتماعی و سبکهای هویتی با نقش واسطهای خودپنداره در دانشآموزان شهر تهران در سال تحصیلی 1398 بوده است. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و از نظر ماهیت جزء تحقیقات توصیفی و همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق را دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره اول و دوم شهر تهران تشکیل دادند که تعداد 310 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامههای سبک هویت برزونسکی، حمایت اجتماعی فیلیپس و خودپنداره کرمی بود. تجزیه و تحلیل دادههای از روش مدلیابی معادلات ساختاری با نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد. نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی با سبکهای هویت در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه رابطه معناداری ندارد. خودپنداره در دانشآموزان دختر با سبکهای هویت تعهد و اطلاعاتی به صورت مثبت و با سبک هویت سردرگم به صورت منفی رابطه دارد. در نهایت، مشخص شد که خودپنداره رابطه بین حمایت اجتماعی با سبکهای هویت اطلاعاتی و تعهد را به صورت مثبت و رابطه بین حمایت اجتماعی و سبک هویت اجتنابی را به صورت منفی و معنادار میانجیگری میکند، درحالی که نقش آن در رابطه میان حمایت اجتماعی با سبک هویت هنجاری تایید نشد. از نتایج تحقیق حاضر میتوان به منظور بالا بردن آگاهی خانوادهها و مشاوران آموزشی که در رابطه مستقیم با دانشآموزان قرار دارند، استفاده نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1398/9/19 | ویرایش نهایی: 1399/5/29 | پذیرش: 1398/12/1 | انتشار الکترونیک: 1399/5/10