مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 4 - ( تیر 1400/ شماره پیاپی 61 1400 )                   سال 10 شماره 4 صفحات 180-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Hejazi Moughari E. (2021). The Evolution of Social Cognition Development in Children whit Autism Spectrum and ADHD Disorders: A Systematic Review Study. Rooyesh. 10(4), 167-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2592-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، حجازی موغاری الهه. بررسی تحول شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و نقص توجه/ بیش فعالی: یک مطالعه مروری نظام مند رویش روان شناسی 1400; 10 (4) :180-167

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2592-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده:   (2210 مشاهده)
اختلالات طیف اوتیسم و نقص­توجه/ بیش­فعالی (ADHD) با نقایص شناختی اجتماعی گسترده­ای همراه می­باشند که بر روی ارتباطات اجتماعی آنها تأثیرگذار است. در همین راستا، پژوهش مروری حاضر با هدف بررسی تحول شناخت اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و ADHD انجام شد. در این مطالعه فراتحلیل نظام­مند، مقالات منتشر شده پیرامون تحول شناخت اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و ADHD در طی سال­های 2008 تا 2020 مورد بررسی قرار گرفتند. به منظور دست­یابی به مستندات علمی مرتبط کلید واژه­های Social  Cognition ،  Autism Spectrum،Exceptional Children   و ADHD Disorder  در عنوان و چکیده مقالات منتشر شده در پایگاه­های علمی معتبر داخلی و بین­المللی نظیر SID، Magiran، Google Scholar، PubMed، Scopus و ScienceDirect مورد جستجو قرار گرفت و کلیه مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط فهرست شدند. از مجموع 872 مقاله مرتبط منتشر شده تا سال 2020، 25 مقاله فارسی و انگلیسی واجد شرایط مرور شدند. بر اساس نتایج حاصل از مطالعات بررسی شده، کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم و ADHD از نظر شناخت اجتماعی و تحول ابعاد شناخت اجتماعی مانند تئوری ذهن، همدلی، تصمیم­گیری، تشخیص حالات چهره، رفتار و تعاملات اجتماعی در سطح پایینی قرار داشتند. باتوجه به یافته­های پژوهش حاضر توصیه می­شود مداخلاتی  توسط روانشناسان و درمانگران در جهت توانبخشی و بهبود شناخت اجتماعی و پیشگیری از آسیب­هایی روانشناختی آن در کودکان مبتلا به ASD و ADHD اتخاذ گردد.
متن کامل [PDF 880 kb]   (1474 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تحولی
دریافت: 1399/11/13 | پذیرش: 1399/11/20 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb