سال 7، شماره 4 - ( تابستان1397، تیرماه، شماره4، شماره پیاپی25 1397 )                   سال 7 شماره 4 صفحات 107-136 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Teaching Self-Control Abilities on Reducing Aggression in Students with Aggressive Behaviors. frooyesh. 2018; 7 (4) :107-136
URL: http://frooyesh.ir/article-1-279-fa.html
حسین خانزاده عباسعلی، آمسنی داوود، اصغری فرهاد، محمدی حاتم. اثربخشی آموزش توانایی خودمهارگری بر کاهش میزان پرخاشگری دانش‌آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه. رویش روان شناسی. 1397; 7 (4) :107-136

URL: http://frooyesh.ir/article-1-279-fa.html


1- دانشگاه گیلان ، abbaskhanzade@gmail.com
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (911 مشاهده)

یکی از دلایل شایع پرخاشگری، شکست درخودمهارگری است، با این حال تحقیقات نشان می­دهند که تمرین خودمهارگری پس از مدتی می­تواند خودمهارگری را در سال­های بعدی بهبود بخشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامه آموزش توانایی خودمهارگری بر کاهش میزان پرخاشگری دانش آموزان با رفتارهای پرخاشگرانه دوره راهنمایی تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش­آموزان پسر دوره راهنمایی در سال تحصیلی92 - 1391 شهرستان آستانه اشرفیه بود، که از بین آن­ها پس از اجرای اولیه پرسشنامه پرخاشگری 20 نفر که دارای پرخاشگری معناداری بودند، انتخاب و در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل به شیوه تصادفی جایدهی شدند. سپس برای گروه آزمایش، 12 جلسه 60 دقیقه­ای به مدت 1 ماه، برنامه توانایی خودمهارگری، آموزش داده شد در حالی که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند، و در پایان هر دو گروه مورد پس­آزمون قرار گرفتند. ابزار سنجش پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) بود و داده­ها از طریق تحلیل کوواریانس تک­متغیری (آنکووا) و چندمتغیری (مانکووا) تحلیل شد.  نتایج  نشان داد آموزش توانایی خودمهارگری به طور معنا­داری موجب کاهش پرخاشگری در دانش آموزان می­گردد. همچنین، دانش­آموزان گروه آزمایش در تمامی چهار خرده­مقیاس پرسشنامه پرخاشگری (پرخاشگری فیزیکی، پرخاشگری کلامی، خشم، و خصومت) نسبت به پیش­آزمون در پس­آزمون نمره­های پایین­تری به دست آوردند؛  به این معنی که نمره پرخاشگری آن­ها، کاهش قابل ملاحظه­ای یافت. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که از برنامه­های آموزش خودمهارگری می­توان به عنوان یکی از روش­های درمان پرخاشگری در کودکان استفاده کرد.

متن کامل [PDF 983 kb]   (25 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۱۳ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۲/۱ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb