Armun S, Gharadaghi A, Vahedi S. (2022). The effectiveness of montessori method education on visual-motor abilities of students with nonverbal learning disorders.
Rooyesh.
10(10), 133-144.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2843-fa.html
آرمون سعید، قره داغی علی، واحدی شهرام. اثربخشی آموزش روش مونتهسوری بر تواناییهای دیداری - حرکتی دانشآموزان مبتلا به اختلالهای یادگیری غیرکلامی رویش روان شناسی 1400; 10 (10) :144-133
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2843-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز،آذربایجان شرقی، ایران.
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران. ، dr.gharadaghi@gmail.com
3- استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران.
چکیده: (1745 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش روش مونتهسوری بر تواناییهای دیداری - حرکتی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی بود. برای انجام پژوهش، تعداد 4 نفر از دانشآموزان پسر اول ابتدایی، مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی که در دبستان نبیاکرم (ص) شهرستان بناب، در سال تحصیلی 1399- 1398 تحصیل میکردند، براساس آزمون دیداری حرکتی بندرگشتالت انتخاب شدند. در این پژوهش که از نوع طرح تکآزمودنی با چند خط پایه (ABA) بود، ابتدا هر کدام از آزمودنیها با توجه به ملاکهای اختلال یادگیری غیرکلامی، به طور دقیق مورد مشاهده قرار گرفتند و تواناییهای دیداری حرکتی آنها اندازهگیری و ثبت گردید. سپس در مرحله مداخله، هر آزمودنی طی 10 جلسه 45 دقیقهای به صورت جداگانه، آموزشهای روش مونتهسوری را دریافت کردند. عملکرد آزمودنیها، در جلسات مرحله پیگیری نیز مورد مشاهده قرار گرفت. در نهایت دادههای جمعآوری شده، از طریق روش تحلیل دیداری نمودارها، روش درصد دادههای ناهمپوش (PAND)، محاسبه اندازهاثر و درصد بهبودی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش، نشاندهنده تاثیر آموزش روش مونتهسوری در افزایش تواناییهای دیداری حرکتی هر چهار آزمودنی بود. در نتیجه میتوان از آموزش روش مونتهسوری به عنوان بخشی از برنامههای توانمندسازی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری غیرکلامی استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/2/19 | پذیرش: 1400/3/1 | انتشار الکترونیک: 1400/11/10