سال 7، شماره 4 - ( تابستان1397، تیرماه، شماره4، شماره پیاپی25 1397 )                   سال 7 شماره 4 صفحات 1-22 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mokhtarnia I, habibi M, kholghi H, mohammadi E, kalantari F. The Study of psychometric properties of the self-rating depression scale for children and adolescents. frooyesh. 2018; 7 (4) :1-22
URL: http://frooyesh.ir/article-1-296-fa.html
مختارنیا ایرج، حبیبی مجتبی، خلقی حبیبه، محمدی عفت، کلانتری فاطمه. ویژگی های روان‌سنجی مقیاس خودسنجی افسردگی کودکان و نوجوانان. رویش روان شناسی. 1397; 7 (4) :1-22

URL: http://frooyesh.ir/article-1-296-fa.html


1- دانشگاه شهید بهشتی ، mokhtarnia66@gmail.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
3- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (1040 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس خودسنجی افسردگی کودکان و نوجوانان 12-17 سال بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است، روش کار به این ترتیب بود که بعد از ترجمه و اجرای مقدماتی مقیاس، نمونه‌ای با حجم 797 نفر دانش‌آموز (401 دختر و 396 پسر) دبیرستانی دوره اول و دوره دوم با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله­ای از بین دانش­آموزان شهرستان قدس استان تهران انتخاب شدند. برای محاسبه روایی همگرا و واگرای مقیاس خودسنجی افسردگی از پرسشنامه افسردگی بک، افسردگی کودکان، مقیاس شناخت­های فاجعه­آمیز و پرسشنامه خودکارآمدی نوجوانان استفاده شد. برای بررسی ساختار عاملی این مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد.

ضریب آلفای کرونباخِ و باز آزمایی مقیاس افسردگی نوجوانان 75/0 و 77/0 به دست آمد که در حد رضایت‌بخشی بود. نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار عاملی مدل بیرلسون برازش قابل قبولی دارد. بررسی ضرایب همبستگی نشان داد که پرسشنامه افسردگی نوجوانان با پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه افسردگی کودکان و مقیاس شناخت­های فاجعه­آمیز رابطه مثبت معنی‌دار و با پرسشنامه خودکارآمدی رابطه منفی معناداری دارد؛ بنابراین نتایج به دست آمده از روایی ملاک همزمان، واگرا و همگرا رضایت‌بخش گزارش شد. نتایج این پژوهش نشان داد که مقیاس خودسنجی افسردگی، ویژگی­های روان‌سنجی مناسبی دارد و می­توان آن را برای اهداف پژوهشی و مشاوره­های فردی و گروهی مورد استفاده قرار داد.

متن کامل [PDF 765 kb]   (34 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: ۱۳۹۵/۲/۲۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۴/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۳/۲۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۴/۲۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb