Asadi S S, Bakhshipour Roudsari A, Mahmoud Alilou M, Seyed Mousavi P S. (2022). The relationship between attachment security and emotional dysregulation of adolescent: The mediating role of mentalization ability.
Rooyesh.
10(12), 85-96.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3190-fa.html
اسدی سمیه، بخشی پور رودسری عباس، محمودعلیلو مجید، سید موسوی پریسا سادات. رابطه امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان: نقش میانجی توانایی ذهنی سازی رویش روان شناسی 1400; 10 (12) :96-85
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3190-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- استاد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، abbas_bakhshipour@yahoo.com
3- استاد روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- استادیار پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
چکیده: (2322 مشاهده)
این مطالعه با هدف بررسی نقش میانجی توانایی ذهنی سازی در رابطه بین امنیت دلبستگی با بد تنظیمی هیجانی نوجوانان انجام گردید. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر و چه پسر –بودند که در طیف سنی 11 تا 17 سال قرار داشتند و در سال 1399 مشغول به تحصیل در مناطق یک و دو شهرستان زنجان بودند. 200 نفر با استفاده از نمونهگیری در دسترس برای این پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای تجارب روابط نزدیک – ساختار رابطه- (ECR-RS) (فریلی و همکاران، 2000)، ذهنی سازی نوجوانان- (RFQ-Y) (ها و همکاران، 2013) و دشواری تنظیم هیجان- (DERS) (گرتز و روئمر، 2004) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شد. شاخصهای برازش نشاندهندهی برازش عالی دادهها با مدل اصلاح شده بود. دلبستگی اجتنابی به پدر به صورت مستقیم توانست بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کند (۰01/۰p‹). همچنین دلبستگی اجتنابی به پدر و دلبستگی اضطرابی به مادر به صورت غیر مستقیم و از طریق توانایی ذهنی سازی توانستند بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). از نتایج فوق میتوان نتیجه گرفت که امنیت دلبستگی و توانایی ذهنی سازی در کنار هم میتوانند نقش زیادی در پیشبینی بد تنظیمی هیجانی در نوجوانان داشته باشند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای ارتقا تنظیم هیجانی ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1400/6/24 | پذیرش: 1400/8/16 | انتشار الکترونیک: 1400/12/10