Maleki B. (2022). Relationship Between Perceived Stress and Sense of Cohesion with Coronavirus Anxiety in Students: The Mediating Role of Distress Tolerance.
Rooyesh.
11(4), 49-60.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3715-fa.html
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، کردستان، ایران. ، b.maleki@cfu.ac.ir
چکیده: (1648 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی تحمل پریشانی در رابطه بین استرس ادراکشده و حس انسجام با اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان اجرا شد. روش پژوهش همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ داﻧشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از میان آنها 300 نفر به روش نمونهگیری تصادفی منظم انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای اضطراب بیماری کرونا (CDAS، علیپور و همکاران، 1398)، تحمل پریشانی (DTS، سیمونز و گاهر، 2005)، استرس ادراکشده (PSS، کوهن و همکاران، 1983) و حس انسجام (SOC، آنتونووسکی، 1993) جمعآوری شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل مسیر در نرمافزار SPSS و AMOS نسخه 21 استفاده گردید. نتایج نشان داد که مدل با دادههای پژوهش برازش دارد (01/0>P). با توجه به یافتهها، استرس ادراکشده، حس انسجام و تحمل پریشانی بر اضطراب بیماری کرونا در دانشجویان اثر مستقیم دارند. همچنین، استرس ادراکشده و حس انسجام از طریق تحمل پریشانی بر اضطراب بیماری کرونا اثر غیرمستقیم دارند (01/0>P). بنابراین، نتایج پژوهش نشان میدهد حس انسجام و تحمل پریشانی بالا، با وجود استرس ادراک شده میتواند مانع تأثیر عوامل استرسزای بیماری کرونا بر سلامت افراد شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1401/1/5 | پذیرش: 1401/3/23 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10