مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 6، شماره 4 - ( زمستان 1396، شماره پیاپی 21 1396 )                   سال 6 شماره 4 صفحات 130-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejadkarim E, Salimi H, Javdan M, Hoseinzadeh P. The effectiveness of transactional analysis group training (TA) on increase the level of forgiveness women. Rooyesh 2018; 6 (4) :109-130
URL: http://frooyesh.ir/article-1-423-fa.html
نژادکریم الهه، سلیمی هادی، جاودان موسی، حسین‌زاده پریا. اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل (TA) بر افزایش سطح بخشودگی زنان. رویش روان شناسی. 1396; 6 (4) :109-130

URL: http://frooyesh.ir/article-1-423-fa.html


1- علوم تحقیقات تهران مرکزی
2- دانشگاه هرمزگان ، hadisalimi69@yahoo.com
3- دانشگاه هرمزگان
4- پردیس بین‌الملل، دانشگاه خوارزمی، تهران
چکیده:   (3559 مشاهده)

این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سطح بخشودگی زنان انجام شد. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و به‌صورت پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان متأهل زن دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران در سال 94 بودند. نمونه موردمطالعه شامل 50 زن بود که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس سنجش بخشودگی در خانواده  (FFS) استفاده شد. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس و نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش، در بعد بخشودگی زنان در خانواده تفاوت معناداری وجود دارد (F= 32/29, P= 0/001). با توجه به یافته‌های پژوهش، آموزش گروهی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش سطح بخشودگی زنان تأثیر دارد. ازاین‌رو می‌توان آموزش تحلیل رفتار متقابل را به‌عنوان یک روش مؤثر در افزایش سطح بخشودگی زنان و به‌عنوان یک مداخله بالینی ثمربخش پیشنهاد داد.

متن کامل [PDF 796 kb]   (558 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1395/5/31 | ویرایش نهایی: 1396/10/23 | پذیرش: 1395/6/14 | انتشار الکترونیک: 1396/10/23

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb