Feyzbakhsh Vaghef M, Kabini Moghadam S. (2024). Investigating the Effectiveness of Welsh Metacognition Group Training on Irrational Beliefs and Cognitive Creativity in Students with Learned Helplessness.
Rooyesh.
12(12), 169-178.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4345-fa.html
فیض بخش واقف مریم، کابینی مقدم سلیمان. بررسی اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز بر باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی در دانش آموزان با ناتوانی درماندگی آموخته شده رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :178-169
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4345-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران. kabini@mehrastan.ac.ir ، kabini@mehrastan.ac.ir
چکیده: (647 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز بر باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی در بین دانشآموزان با ناتوانی درماندگی آموخته شده انجام شد. این پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 581 نفر بود که تعداد 40 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه (آزمایش و گواه) وارد مطالعه شدند. هر دو گروه پرسشنامههای باورهای غیرمنطقی (IBQ) جونز (1968) و خلاقیت شناختی (CCQ) عابدی (1372) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت آموزش گروهی فراشناخت (MTP) ولز (2002) قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون تفاوت معناداری در سطح (05/0>P) بین پسآزمون گروه آزمایش و گواه در باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی دانشآموزان با درماندگی آموخته شده وجود داشت. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی فراشناخت ولز در کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش خلاقیت شناختی دانشآموزان مؤثر بوده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/10/13 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20