مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 178-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feyzbakhsh Vaghef M, Kabini Moghadam S. (2024). Investigating the Effectiveness of Welsh Metacognition Group Training on Irrational Beliefs and Cognitive Creativity in Students with Learned Helplessness. Rooyesh. 12(12), 169-178.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4345-fa.html
فیض بخش واقف مریم، کابینی مقدم سلیمان. بررسی اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز بر باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی در دانش آموزان با ناتوانی درماندگی آموخته شده رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :178-169

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4345-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی مؤسسه آموزش عالی غیردولتی مهر آستان، آستانه اشرفیه، ایران. kabini@mehrastan.ac.ir ، kabini@mehrastan.ac.ir
چکیده:   (647 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز بر باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی در بین دانش­آموزان با ناتوانی درماندگی آموخته شده انجام شد. این پژوهش به روش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر پایه یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 1401-1400 به تعداد 581 نفر بود که تعداد 40 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و در 2 گروه (آزمایش و گواه) وارد مطالعه شدند. هر دو گروه پرسشنامه­های باورهای غیرمنطقی (IBQ) جونز (1968) و خلاقیت شناختی (CCQ) عابدی (1372) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت آموزش گروهی فراشناخت (MTP) ولز (2002) قرار گرفت. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون تفاوت معناداری در سطح (05/0>P) بین پس­آزمون گروه آزمایش و گواه در باورهای غیرمنطقی و خلاقیت شناختی دانش­آموزان با درماندگی آموخته شده وجود داشت. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی فراشناخت ولز در کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش خلاقیت شناختی دانش­آموزان مؤثر بوده است.
متن کامل [PDF 622 kb]   (467 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/10/13 | پذیرش: 1401/11/5 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb