Soleimani M, Rahimian Boogar I, Jahan F. (2024). The Role of Students' Psychological Needs in Internet Addiction Through Mediation Coping Styles.
Rooyesh.
13(7), 141-150.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4376-fa.html
سلیمانی مریم، رحیمیان بوگر اسحق، جهان فائزه. نقش نیازهای روانشناختی دانشجویان در اعتیاد به اینترنت با واسطهگری سبکهای مقابلهای رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :150-141
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4376-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، i_rahimian@semnan.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده: (219 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی نقش نیازهای روانشناختی دانشجویان در اعتیاد به اینترنت با واسطهگری سبکهای مقابلهای بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 718 نفر بود که از بین آنها 250 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ، 1996)، راهبردهای مقابلهای لازاروس (WCQ، 1980) و نیازهای روانشناختی لاگواردیا و همکاران (PNQ، 2000) استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نیازهای روانشناختی بر اعتیاد به اینترنت معنادار بود (001/0>p). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای روانشناختی با میانجیگری سبکهای مقابلهای بر اعتیاد به اینترنت معنادار بود (001/0>p). شاخصهای نیکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافتههای این پژوهش نتیجهگیری میشود نیازهای روانشناختی با واسطهگری سبکهای مقابلهای میتواند اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را تبیین کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10