مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 7 - ( مهر 1403 / پیاپی 100 1403 )                   سال 13 شماره 7 صفحات 150-141 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani M, Rahimian Boogar I, Jahan F. (2024). The Role of Students' Psychological Needs in Internet Addiction Through Mediation Coping Styles. Rooyesh. 13(7), 141-150.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4376-fa.html
سلیمانی مریم، رحیمیان بوگر اسحق، جهان فائزه. نقش نیازهای روانشناختی دانشجویان در اعتیاد به اینترنت با واسطه‌گری سبک‌های مقابله‌ای رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :150-141

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4376-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
2- دانشیار گروه روان­شناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، i_rahimian@semnan.ac.ir
3- استادیار گروه روان­شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
چکیده:   (219 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی نقش نیازهای روانشناختی دانشجویان در اعتیاد به اینترنت با واسطه­گری سبک­های مقابله­ای بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود که به روش مدل­یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 718 نفر بود که از بین آن­ها 250 نفر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع­­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اعتیاد به اینترنت یانگ (IAQ، 1996)، راهبردهای مقابله­ای لازاروس (WCQ، 1980) و نیازهای روانشناختی لاگواردیا و همکاران (PNQ، 2000) استفاده شد. به منظور تحلیل داده­ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که اثر مستقیم نیازهای روانشناختی بر اعتیاد به اینترنت معنادار بود (001/0>p). از طرفی اثر غیرمستقیم نیازهای روانشناختی با میانجی­گری سبک­های مقابله­ای بر اعتیاد به اینترنت معنادار بود (001/0>p). شاخص­های نیکویی برازش نیز حاکی از برازش مناسب مدل بود. بر اساس یافته­های این پژوهش نتیجه­گیری می­شود نیازهای روانشناختی با واسطه­گری سبک­های مقابله­ای می­تواند اعتیاد به اینترنت در دانشجویان را تبیین کند.
متن کامل [PDF 503 kb]   (159 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1401/10/27 | پذیرش: 1402/7/12 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb