Bayrami M, Ghadimi Bavil Olyayi N, Pakravan H. (2023). The relationship between repetitive negative thoughts and social anxiety in adolescents: the mediating role of cognitive fusion and experiential avoidance.
Rooyesh.
12(8), 65-74.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4530-fa.html
بیرامی منصور، قدیمی باویل علیائی نگار، پاکروان هانیه. رابطهی افکار تکرارشوندهی منفی و اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش میانجی آمیختگی شناختی و اجتناب تجربهگرایانه رویش روان شناسی 1402; 12 (8) :74-65
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4530-fa.html
1- استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تبریز. تبریز . ایران. ، negarghadimi2426@gmail.com
3- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
چکیده: (1022 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی آمیختگی شناختی و اجتناب تجربهگرایانه در رابطهی افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان شهر تبریز بوده که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول تحصیل بودند که ۲۸۰ نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی (SPIN) کهور و همکاران (۲۰۰۰)، نسخه کوتاه پرسشنامهی افکار تکرارشونده (RTQ) ایوی و همکاران (۲۰۱۰)، پرسشنامهی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی (BAFT) هرز برگ و همکاران (۲۰۱۱) و پرسشنامهی پذیرش و عمل (AAQ-II) باند و همکاران (۲۰۱۱) گردآوری شدند. دادهها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد افکار تکرارشونده منفی بر اجتناب تجربی و اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و مثبت دارد (۰۱/۰p<). همچنین اثر مستقیم اجتناب تجربی بر اضطراب اجتماعی نیز مثبت و معنیدار است (05/۰p<)؛ با این حال اثر مستقیم افکار تکرارشونده منفی بر آمیختگی شناختی و اثر مستقیم آمیختگی شناختی بر اضطراب اجتماعی معنیدار نیست (۰۵/۰p>). از طرفی اثر غیرمستقیم افکار تکرارشونده منفی بر اضطراب اجتماعی بهواسطه اجتناب تجربی مثبت و معنیدار است (۰۵/۰p<)؛ در حالیکه اثر غیرمستقیم افکار تکرارشونده منفی بر اضطراب اجتماعی بهواسطه آمیختگی شناختی معنیدار نیست (۰۵/۰p>). بنابراین چنین استنباط میشود که اجتناب تجربی نقش میانجی در رابطه افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی دارد، اما آمیختگی شناختی قادر نیست رابطه افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی را میانجیگری کند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/1/16 | پذیرش: 1402/2/6 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10