مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami S, Asadzadeh H, Entesar Foumani G, Hejazi M. (2024). Comparison of the Effectiveness of Confrontational Cat Treatment Program and Self-Encouragement Training on Students' Social Anxiety and Exam Anxiety. Rooyesh. 12(12), 55-64.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4608-fa.html
رستمی صباح، اسدزاده حسن، انتصارفومنی غلامحسین، حجازی مسعود. مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابله گر و آموزش خود دلگرم سازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :64-55

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4608-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2- دانشیار گروه روان­شناسی تربیتی دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Asadzadeh.D@atu.ac.ir
3- استادیار گروه روان­شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
چکیده:   (723 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابله­گر و خود دلگرم­سازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش­آموزان صورت گرفت. این پژوهش نیمه­آزمایشی و با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دختر پایه ششم در سال تحصیلی 1399-1398 شهر زنجان بود که از بین آن­ها 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری جایگذاری شدند. هر سه گروه پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی (SAQ) کانر و همکاران (2000) و اضطراب امتحان (EAQ) ابوالقاسمی و همکاران (1375) را تکمیل کردند. یکی از گروه­های آزمایش به مدت 16 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت برنامه درمانی گربه مقابله­گر و گروه آزمایشی دیگر به مدت 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه درمانی خود دلگرم­سازی قرار گرفتند. داده­ها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله درمانی گربه مقابله­گر و خود دلگرم­سازی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش­آموزان ­شد (001/0>P) و این نتیجه تا مرحله پیگیری ماندگار بود. همچنین نتایج نشان داد که مداخله خود دلگرم­سازی در مقایسه با گربه مداخله­گر تأثیر بیشتری در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش­آموزان داشت (05/0>P). بنابراین برنامه خود دلگرم­سازی در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش­آموزان مؤثرتر از برنامه گربه مداخله­گر است.
متن کامل [PDF 562 kb]   (354 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/3/8 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb