Rostami S, Asadzadeh H, Entesar Foumani G, Hejazi M. (2024). Comparison of the Effectiveness of Confrontational Cat Treatment Program and Self-Encouragement Training on Students' Social Anxiety and Exam Anxiety.
Rooyesh.
12(12), 55-64.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4608-fa.html
رستمی صباح، اسدزاده حسن، انتصارفومنی غلامحسین، حجازی مسعود. مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابله گر و آموزش خود دلگرم سازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانش آموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :64-55
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4608-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، Asadzadeh.D@atu.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
چکیده: (723 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی برنامه درمانی گربه مقابلهگر و خود دلگرمسازی بر اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانشآموزان صورت گرفت. این پژوهش نیمهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون و با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه ششم در سال تحصیلی 1399-1398 شهر زنجان بود که از بین آنها 45 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری جایگذاری شدند. هر سه گروه پرسشنامههای اضطراب اجتماعی (SAQ) کانر و همکاران (2000) و اضطراب امتحان (EAQ) ابوالقاسمی و همکاران (1375) را تکمیل کردند. یکی از گروههای آزمایش به مدت 16 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت برنامه درمانی گربه مقابلهگر و گروه آزمایشی دیگر به مدت 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت برنامه درمانی خود دلگرمسازی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد هر دو مداخله درمانی گربه مقابلهگر و خود دلگرمسازی در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری باعث کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانشآموزان شد (001/0>P) و این نتیجه تا مرحله پیگیری ماندگار بود. همچنین نتایج نشان داد که مداخله خود دلگرمسازی در مقایسه با گربه مداخلهگر تأثیر بیشتری در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانشآموزان داشت (05/0>P). بنابراین برنامه خود دلگرمسازی در کاهش اضطراب اجتماعی و اضطراب امتحان دانشآموزان مؤثرتر از برنامه گربه مداخلهگر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/2/19 | پذیرش: 1402/3/8 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20