Ethics code: EF/1401.2.24.93106/SCU.AC.IR
Jafarnezhad K, Shehniyailagh M, Atashafrouz A, Omidian M. (2023). Investigating the Psychometric Characteristics of the Persian version of the Social, Academic, and Emotional Behavior Risk Screener Scale (SAEBRS-TRS).
Rooyesh.
12(8), 35-44.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4618-fa.html
جعفرنژاد خدیجه، شهنی ییلاق منیجه، آتش افروز عسگر، امیدیان مرتضی. بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رویش روان شناسی 1402; 12 (8) :44-35
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4618-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، m.shehniyailagh@scu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (588 مشاهده)
این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی- فرم رتبهبندی (SAEBRS-TRS) انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر پایه ششم مشغول به تحصیل شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1402 و معلمان این دانشآموزان بودند. حجم نمونه تعداد 233 نفر دانشآموز و 16 معلم بود که از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با نرمافزار SPSS (نسخه 25) و AMOS (نسخه 24) تحلیل شدند. پایایی مقیاس کل و خرده مقیاسها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ (بین 75/0 تا 89/0) و تنصیف اسپیرمن-براون (بین 71/0 تا 80/0) مورد تأیید قرار گرفت. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، سازه، همگرا و واگرا مؤید روایی ابزار مذکور بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس دارای سه خرده مقیاس رفتار اجتماعی (5 گویه)، رفتار تحصیلی (6 گویه) و رفتار هیجانی (7 گویه) است و ساختار 18 گویهای در دانشآموزان ایرانی برازش قابل قبولی با دادهها دارد و شاخصهای نیکویی برازش را تایید میکنند و میتوان به عنوان یک ابزار معتبر برای غربالگری دانشآموزان در معرض خطر مشکلات سلامت روانی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1402/2/24 | پذیرش: 1402/6/3 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10