مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 8 - ( آبان 1402/ پیاپی 89 1402 )                   سال 12 شماره 8 صفحات 44-35 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EF/1401.2.24.93106/SCU.AC.IR

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarnezhad K, Shehniyailagh M, Atashafrouz A, Omidian M. (2023). Investigating the Psychometric Characteristics of the Persian version of the Social, Academic, and Emotional Behavior Risk Screener Scale (SAEBRS-TRS). Rooyesh. 12(8), 35-44.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4618-fa.html
جعفرنژاد خدیجه، شهنی ییلاق منیجه، آتش افروز عسگر، امیدیان مرتضی. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رویش روان شناسی 1402; 12 (8) :44-35

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4618-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، m.shehniyailagh@scu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (588 مشاهده)
این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی- فرم رتبه­بندی (SAEBRS-TRS) انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش دانش­آموزان دختر پایه ششم مشغول به تحصیل شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1402 و معلمان این دانش­آموزان بودند. حجم نمونه تعداد 233 نفر دانش­آموز و 16 معلم بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با نرم‌افزار SPSS (نسخه 25) و AMOS (نسخه 24) تحلیل شدند. پایایی مقیاس کل و خرده مقیاس­ها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ (بین 75/0 تا 89/0) و تنصیف اسپیرمن-براون (بین 71/0 تا 80/0) مورد تأیید قرار گرفت. بررسی­های مربوط به روایی محتوا، سازه، همگرا و واگرا مؤید روایی ابزار مذکور بود. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس دارای سه خرده مقیاس رفتار اجتماعی (5 گویه)، رفتار تحصیلی (6 گویه) و رفتار هیجانی (7 گویه) است و ساختار 18 گویه‌ای در دانش­آموزان ایرانی برازش قابل قبولی با داده­ها دارد و شاخص‌های نیکویی برازش را تایید می­کنند و می‌توان به عنوان یک ابزار معتبر برای غربالگری دانش­آموزان در معرض خطر مشکلات سلامت روانی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 619 kb]   (379 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1402/2/24 | پذیرش: 1402/6/3 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb