Haji Esmaeilou R, Rezayi A, PanahAli A. (2024). The effectiveness of the math lesson package based on Gardner's multiple intelligences on the academic well-being and tolerance of ambiguity of female students.
Rooyesh.
12(12), 97-106.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4759-fa.html
حاجی اسماعیل لو رقیه، رضایی اکبر، پناه علی امیر. اثربخشی بسته آموزشی درس ریاضی مبتنی بر هوش های چندگانه گاردنر بر بهزیستی تحصیلی و تحمل ابهام دانش آموزان دختر رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :106-97
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4759-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. ، akbar528@pnu.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (527 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی درس ریاضی مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر بر مولفههای بهزیستی تحصیلی و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. مشارکت کنندگان، دانشآموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش در قالب یک بسته آموزش ریاضی مبتنی بر هوشهای چندگانه گاردنر به تعداد 8 جلسه 30 دقیقهای تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه به روال متداول و با شیوه سنتی آموزش داده شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای بهزیستی تحصیلی (AWQ، بدریگرگری و همکاران، 1398) پرسشنامه تحمل ابهام (MSTAT-II، مک لین، 1993) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشازمون بین میانگین پسآزمون بهزیستی رفتاری، ذهنی، اجتماعی و تحمل ابهام در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنیداری در سطح 05/0 وجود دارد. براساس نتایج پژوهش، استفاده از هوشهای چندگانه گاردنر بهصورت بستههای آموزشی میتواند در بهبود متغیرهای روانشناختی دانشآموزان همچون تحمل ابهام و بهریستی تحصیلی مؤثر باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/10 | پذیرش: 1402/8/20 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20