Masoori F, Bayat F. (2024). The effectiveness of cognitive behavioral therapy based on the Heimberg's online model on rumination of anger and emotional ataxia in 12-year-old male students with depressive symptoms.
Rooyesh.
12(12), 149-158.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4784-fa.html
ماسوری فاطمه، بیات فرزانه. اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی آنلاین هیمبرگ بر نشخوار خشم و ناگویی هیجانی در دانشآموزان پسر ۱۲ ساله دارای علائم افسردگی رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :158-149
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4784-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اندیمشک، دانشگاه آزاد اسلامی، اندیمشک، ایران. ، frzbayat@gmail.com
چکیده: (714 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر الگوی آنلاین هیمبرگ بر نشخوار خشم و ناگویی هیجانی در دانشآموزان پسر ۱۲ ساله دارای علائم افسردگی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر دارای نشانههای افسردگی ششم ابتدایی شهرستان رباطکریم به تعداد 700 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود. که از بین آنان تعداد نفر، 15 نفر در گروه گواه و 15 در گروه آزمایش از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها نشخوار خشم سوخودولسکی و همکاران (ARS، 2001) و ناگویی هیجانی تورنتو (TAS، 2007) و پروتکل شناختی رفتاری آنلاین هیمبرگ و بکر (2002 و 2010) طی 12 جلسه 90 دقیقهای به صورت آنلاین استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین میانگین پسآزمون نشخوار خشم و ناگویی هیجان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت. (۰۱/0>P). علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (۰۱/0>P). درنتیجه درمان شناختی رفتاری با بهرهگیری از فنونی همانند گواه افکار و احساسات و هیجانات میتواند بهعنوان رویکردی مؤثر برای کاهش نشخوار خشم و ناگویی هیجانی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/26 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20