سال 7، شماره 11 - ( زمستان/ بهمن ماه97/ شماره پیاپی 32 1397 )                   سال 7 شماره 11 صفحات 70-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه رازی
2- دانشگاه لرستان ، yousefvand69@gmail.com
چکیده:   (3485 مشاهده)

این پژوهش به منظور بررسی رابطه استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان و نقش آن در پیش­بینی نشانگان وانمودگرایی انجام شده است. طرح پژوهش همبستگی است و نمونه این پژوهش شامل160دانشجوی دختر و پسر بود که با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامه­های استرس تحصیلی(LASRS)، اضطراب اجتماعی(SPIN) و نشانگان وانمودگرایی کلانس(CIPS)پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته­های این پژوهش نشان داد که استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی با نشانگان وانمودگرایی رابطه مثبت معناداری داشتند(001/0P<). و استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی 71% واریانس نشانگان وانمودگرایی را پیش­بینی کردند. راهبردهای پیشگیرانه­ای در زمینه­ کاهش این نشانگان در دانشگاه­ها با استفاده از کارگاه­ها و کلاس­های آموزشی صورت گیرد

متن کامل [PDF 510 kb]   (3264 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/7/17 | ویرایش نهایی: 1398/2/27 | پذیرش: 1395/10/9 | انتشار الکترونیک: 1397/11/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.