این پژوهش به منظور بررسی رابطه استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی در دانشجویان و نقش آن در پیشبینی نشانگان وانمودگرایی انجام شده است. طرح پژوهش همبستگی است و نمونه این پژوهش شامل160دانشجوی دختر و پسر بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای استرس تحصیلی(LASRS)، اضطراب اجتماعی(SPIN) و نشانگان وانمودگرایی کلانس(CIPS)پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی با نشانگان وانمودگرایی رابطه مثبت معناداری داشتند(001/0P<). و استرس تحصیلی و اضطراب اجتماعی 71% واریانس نشانگان وانمودگرایی را پیشبینی کردند. راهبردهای پیشگیرانهای در زمینه کاهش این نشانگان در دانشگاهها با استفاده از کارگاهها و کلاسهای آموزشی صورت گیرد
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |