مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 7 - ( مهر 1403 / پیاپی 100 1403 )                   سال 13 شماره 7 صفحات 190-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1402.024

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Soleimani M, Izadi F. (2024). The effectiveness of emotion-focused therapy on emotional self-awareness, self-objectification and reduction of symptoms in girl students with symptoms of binge-eating. Rooyesh. 13(7), 181-190.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4943-fa.html
سلیمانی مریم، ایزدی فاطمه. اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر خودآگاهی هیجانی، خود شئ‌انگاری و کاهش علائم در دانش‌آموزان دختر با نشانه‌های پرخوری عصبی رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :190-181

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4943-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی خانواده، گروه روانشناسی بالینی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران. ، Izadi@iaukhsh.ac.ir
چکیده:   (253 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان هیجان‌مدار بر خودآگاهی هیجانی، خود شیء­انگاری و کاهش علائم در دانش­آموزان دختر با نشانه­های پرخوری عصبی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه­ی دانش­آموزان دختر مبتلا به پرخوری شهر اصفهان در زمستان 1401 بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند، تعداد 30 نفر از آن­ها انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. ابزار اندازه­گیری پژوهش شامل مقیاس پرخوری (BES) گورمالی و همکاران (1982)، مقیاس خودتاملی و بینش (SRIS) گرنت و همکاران (2002) و پرسشنامه خود شیء­انگاری (SOQ) نول و فردریکسون (1998) بود. گروه آزمایش 12 جلسه­ی 60 دقیقه­ای (2 جلسه در هفته) تحت درمان هیجان­مدار گرینبرگ (2017) قرار گرفتند. داده­ها از طریق آزمون آماری کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج این مطالعه نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون متغیرهای خودآگاهی هیجانی، خودشیءانگاری و علائم پرخوری عصبی بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P). بر اساس نتایج پژوهش می­توان گفت که درمان هیجان­مدار رویکردی مناسب جهت بهبود مشکلات ناشی از پرخوری عصبی در دانش­آموزان دختر مبتلا محسوب می­گردد.
متن کامل [PDF 553 kb]   (160 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/8/15 | پذیرش: 1403/3/1 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb