Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1401.113
Nazari H, Sharifi T, Ghazanfari A. (2024). The effectiveness of Teaching Strategies based on Multiple Intelligences on Executive Functions Elementaey School sixth Grade Boy students.
Rooyesh.
13(1), 123-132.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5097-fa.html
نظری حسین، شریفی طیبه، غضنفری احمد. اثربخشی آموزش راهبرد های مبتنی بر هوش چندگانه بر کارکرد های اجرایی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی رویش روان شناسی 1403; 13 (1) :132-123
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5097-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (967 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر شهرکرد بود. پژوهش به روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سه ماهه انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پسر پایه ششم شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 2439 نفر بود که به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 40 نفر از آنها انتخاب و به صورت تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه کارکردهای اجرایی (BRIEF، جرارد و همکاران ، 2000) بود. دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر (طرح آمیخته) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد در دو مرحله پسآزمون و پیگیری آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه نسبت به گروه کنترل اثربخشی معناداری بر کارکردهای اجرایی داشت (05/0P>)؛ همچنین اندازه اثر نشان از تاثیر 6/51 درصدی آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه بر کارکردهای اجرایی بود. نتیجه گیری میشود که استفاده از آموزش راهبردهای مبتنی بر هوش چندگانه برای بهبود کارکردهای اجرایی کابردی به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1402/12/21 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15