Research code: ۱۶۲۷۶۶۹۹۱
Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1402.075
Clinical trials code: 0
Lohrab Gale M, Sharifi T, Ghazanfari A. (2024). The mediating role of academic motivation in the relationship between optimism and academic enthusiasm in students.
Rooyesh.
12(12), 127-136.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5131-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، sharifi_ta@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (1047 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه بین خوشبینی و اشتیاق تحصیلی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانشآموزان دوره دوم مقطع متوسطه شهرستان کوهرنگ در سال 1402 بود. در این مطالعه 400 دانشآموزن دختر و پسر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مقیاس انگیزه تحصیلی (AMS؛ والرند و همکاران، 1992)، مقیاس خوشبینی تحصیلی (AOS؛ اسچنن-موران و همکاران، 2013) و مقیاس اشتیاق تحصیلی (AES؛ فردریکز و همکاران، 2005) انجام شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد که اثر مستقیم خوشبینی تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی، بیانگیزگی، انگیزه درونی و انگیزه بیرونی معنادار بود؛ همچنین بیانگیزگی تحصیلی، انگیزه درونی و انگیزه بیرونی بر اشتیاق تحصیلی اثر مستقیم معنادار داشت (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که انگیزه درونی، انگیزه بیرونی و بیانگیزگی رابطه بین خوش بینی و اشتیاق تحصیلی را میانجیگری میکنند (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که خوشبینی تحصیلی به صورت مستقیم و با میانجیگیری انگیزش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان اثرگذار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/11/14 | پذیرش: 1402/12/5 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20