Zandifar F, Fallahiyeh S. (2025). The Effectiveness of Parenting Based on Acceptance and Commitment on Experiential avoidance and the Sense of Competence of Mothers of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
Rooyesh.
13(12), 235-244.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5479-fa.html
زندی فر فرزانه، فلاحیه سپیده. اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اجتناب تجربهای و احساس کفایت والدگری مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیشفعالی رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :244-235
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5479-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
2- دکتری مشاوره، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران. ، farzanehzandifar@gmail.com
چکیده: (266 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اجتناب تجربهای و احساس کفایت والدگری مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیشفعالی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام مادران دارای فرزند دختر 8 تا 10 سال دارای اختلال نارسایی توجه بیشفعالی بود که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس ابتدایی شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. 30 کودک به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفر آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مادارن گروه آزمایش به مدت دو ماه و نیم و طی 10 جلسه 90 دقیقهای مداخله فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد را دریافت کردند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم (AAQ-II؛ باند و همکاران، 2011) و مقیاس احساس والدین از شایستگی (PSOCS؛ گیبود-والستون و اندرسمن، 1978) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون در متغیرهای اجتناب تجربهای و احساس کفایت والدگری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P). در نتیجه، فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد یک مداخله موثر بر کاهش اجتناب تجربهای و بهبود احساس کفایت والدگری مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه بیش-فعالی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1403/4/2 | پذیرش: 1403/4/20 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10