Tavakoli Z, Ebrahimi S, Ahmadi S. (2024). Predicting academic resilience in gifted students based on hidden anxiety, dimensions of perfectionism and perception of classroom environment.
Rooyesh.
13(10), 221-230.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5549-fa.html
توکلی زهرا، ابراهیمی سارا، احمدی سمیه. پیشبینی تابآوری تحصیلی دانشآموزان تیزهوش بر اساس اضطراب پنهان، ابعاد کمالگرایی و ادراک از محیط کلاس رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :230-221
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5549-fa.html
1- کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- استادیار، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، تهران، ایران. ، sa_ebrahimi@sbu.ac.ir
3- استادیار مؤسسه آموزش عالی رسام، کرج، ایران.
چکیده: (350 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی تابآوری تحصیلی دانشآموزان تیزهوش بر اساس اضطراب پنهان، ابعاد کمالگرایی و ادراک از محیط کلاس انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان تیزهوش دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از بین آنها 214 نفر به صورت در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس چندبعدی کمالگرایی (MPS، هویت و فلت، 1991)، پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLEQ، مکگی و همکاران، 2007)، سیاهه تابآوری تحصیلی (ARI، ساموئلز، 2004) و سیاهه حالت-صفت اضطراب (STAL، اسپیلبرگر و همکاران، 1970) بود. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد ابعاد کمالگرایی و اضطراب پنهان رابطه منفی و معنیدار و ادراک از محیط کلاس رابطه مثبت و معنیدار با تابآوری تحصیلی دارند (01/0p<). همچنین، 43% از واریانس تابآوری تحصیلی بر اساس متغیرهای ابعاد دیگرمدار و جامعهمدار کمالگرایی، اضطراب پنهان و ادراک از محیط کلاس قابل تبیین است و اضطراب پنهان بیشترین سهم را در پیشبینی متغیر تابآوری تحصیلی دارد (05/0p<). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت کمالگرایی دیگرمدار و جامعهمدار، اضطراب پنهان و ادراک از محیط کلاس نقش کلیدی در تابآوری تحصیلی دانشآموزان تیزهوش دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای مداخلهای طراحی شده برای افزایش تابآوری تحصیلی دانشآموزان تیزهوش ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/5/8 | پذیرش: 1403/7/28 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10