مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 10 - ( دی ماه 1403/ پیاپی 103 1403 )                   سال 13 شماره 10 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli Z, Ebrahimi S, Ahmadi S. (2024). Predicting academic resilience in gifted students based on hidden anxiety, dimensions of perfectionism and perception of classroom environment. Rooyesh. 13(10), 221-230.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5549-fa.html
توکلی زهرا، ابراهیمی سارا، احمدی سمیه. پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس اضطراب پنهان، ابعاد کمال‌گرایی و ادراک از محیط کلاس رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :230-221

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5549-fa.html


1- کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2- استادیار، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران، ایران. ، sa_ebrahimi@sbu.ac.ir
3- استادیار مؤسسه آموزش عالی رسام، کرج، ایران.
چکیده:   (350 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش بر اساس اضطراب پنهان، ابعاد کمال‌گرایی و ادراک از محیط کلاس انجام شد. روش این پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان تیزهوش دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از بین آن‌ها 214 نفر به صورت در دسترس به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس چندبعدی کمال‌گرایی (MPS، هویت و فلت، 1991)، پرسشنامه محیط یادگیری کلاس (CLEQ، مک‌گی و همکاران، 2007)، سیاهه تاب‌آوری تحصیلی (ARI، ساموئلز، 2004) و سیاهه حالت-صفت اضطراب (STAL، اسپیل‌برگر و همکاران، 1970) بود. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد ابعاد ‌کمال‌گرایی و اضطراب پنهان رابطه منفی و معنی‌دار و ادراک از محیط کلاس رابطه مثبت و معنی‌دار با تاب‌آوری تحصیلی دارند (01/0p<). همچنین، 43% از واریانس تاب‌آوری تحصیلی بر اساس متغیرهای ابعاد دیگرمدار و جامعه‌مدار کمال‌گرایی، اضطراب پنهان و ادراک از محیط کلاس قابل تبیین است و اضطراب پنهان بیشترین سهم را در پیش‌بینی متغیر تاب‌آوری تحصیلی دارد (05/0p<). از یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت کمال‌گرایی دیگرمدار و جامعه‌مدار، اضطراب پنهان و ادراک از محیط کلاس نقش کلیدی در تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش دارند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامه‌های مداخله‌ای طراحی شده برای افزایش تاب‌آوری تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش ضروری است.
متن کامل [PDF 536 kb]   (173 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/5/8 | پذیرش: 1403/7/28 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb