Elyasi F, Mirzahosseini H, Sharifirad G. (2025). The effectiveness of group marital enrichment program using Gottman method on difficulty in emotional regulation, communication patterns and attachment styles of couples in Qom province.
Rooyesh.
13(12), 43-54.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5570-fa.html
الیاسی فهیمه، میرزاحسینی حسن، شریفی راد غلامرضا. اثربخشی برنامه غنیسازی زناشویی گروهی به روش گاتمن بر دشواری در تنظیم هیجان، الگوهای ارتباطی و سبکهای دلبستگی زوجین استان قم رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :54-43
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5570-fa.html
1- دانشجو دکترا، مشاوره، گروه مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. ، Mirzahoseini.hasan@yahoo.com
3- استاد تمام، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قم، قم، ایران.
چکیده: (237 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه غنیسازی زناشویی گروهی به روش گاتمن بر دشواری در تنظیم هیجان، الگوهای ارتباطی و سبکهای دلبستگی زوجین استان قم بود. این پژوهش به لحاظ روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر قم در سال 1402 بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه برنامه غنیسازی زناشویی گروهی به روش گاتمن (هر هفته یک جلسه 90دقیقهای) دریافت کردند، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامههای دشواری تنظیم هیجان (DERS) (گراتز و روئمر، 2004)، الگوهای ارتباطی (CPQ) (کریستنس و سولاوای، 1991) و مقیاس سبک دلبستگی بزرگسال (RAAS) (کولینز و رید، 1996) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون دشواری در تنظیم هیجان، الگوهای ارتباطی و سبکهای دلبستگی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان از برنامه غنیسازی زناشویی گروهی به روش گاتمن در بهبود دشواری در تنظیم هیجان، الگوهای ارتباطی و سبکهای دلبستگی زوجین استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/5/30 | انتشار الکترونیک: 1403/12/9