Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1402.052
Noorollahi Romeni F, Hakimirad E, Asaseh M, Kashani Vahid L. (2024). The effectiveness of executive functions training program on working memory, response inhibition and selective attention of students with intellectual disabilities.
Rooyesh.
13(10), 81-90.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5695-fa.html
نورالهی رومنی فاطمه، حکیمی راد الهام، اساسه مریم، کاشانی وحید لیلا. اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر حافظه کاری، بازداری پاسخ و توجه انتخابی دانش آموزان کم توان هوشی رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :90-81
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5695-fa.html
1- دانشجوی دکترای تخصصی رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، e_hakimirad@sbu.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (317 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامه آموزش کارکردهای اجرایی بر حافظه کاری، بازداری پاسخ و توجه انتخابی دانشآموزان کم توان هوشی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان کم توان هوشی در شهر بابک در سال تحصیلی 1403-1402 بود. 30 نفر از دانشآموزان کم توان هوشی با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس آزمون رنگ – کلمه استروپ (1935، SCWT، آزمون حافظه کاری ان بک کرچنر (1958، N-BACK): و آزمون برو و نرو هافمن (1984، go/ nogo بود. دادههای پژوهش به شیوه تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون مؤلفههای حافظه کاری (زمان پاسخ و پاسخ صحیح)، بازداری پاسخ (زمان پاسخ، خطای ارتکاب و کل بازداری پاسخ) و توجه انتخابی (نمره تداخل، تعداد صحیح، تعداد خطا، زمان واکنش و زمان تداخل) در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح (05/0p<) وجود دارد. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی تأثیر قابل قبولی در بهبود حافظه کاری، بازداری پاسخ و توجه انتخابی دانشآموزان کم توان هوشی داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/9/25 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10