مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 6، شماره 2 - ( تابستان 1396 )                   سال 6 شماره 2 صفحات 188-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami G, Abedi M. A Loke at the Educational Dimensions and Functions of Art. Rooyesh 2017; 6 (2) :169-188
URL: http://frooyesh.ir/article-1-819-fa.html
کرمی غلامحسین، عابدی محسن. نگاهی به ابعاد و کارکردهای تربیتی هنر. رویش روان شناسی. 1396; 6 (2) :169-188

URL: http://frooyesh.ir/article-1-819-fa.html


1- دانشگاه شیراز ، ghkarami@gmail.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (3548 مشاهده)

رابطه هنر و تربیت، رابطه‌ای دیرین است. امروزه نیز هنر در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی بخصوص در حوزه‌ تعلیم و تربیت دارای جایگاهی بی‌بدیل است و چنان‌چه پیام‌های آموزشی و تربیتی با جاذبه‌های هنری همراه شود موفقیت و اثربخشی مضاعفی پیدا می‌کنند. بنابراین باید این واسطه ارزشمند را به خوبی شناخت و آن را در نظام آموزش رسمی و غیررسمی به خدمت گرفت. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و هدف آن بررسی نقش و پیامدهای تربیتی هنر در عموم بخصوص کودکان و نوجوانان است. فرض اصلی مقاله حاضر این است که هنر نقشی ماندگار در پرورش ابعاد مختلف شخصیت انسان و رشد ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلف او دارد. لذا هنر با همه گستردگی و در تمامی جلوه‌‌هایش، بیانگر وجود قابلیت و زمینه‌ای در آدمی است که رشد و بروز آن مستلزم فعالیتی منظم و هدفمند، بنام تربیت هنری است. برای بررسی این فرضیه، پیامدهای تربیتی و روانشناختی آموزش از طریق هنر به استناد مجموعه‌ای از مستندات پژوهشی و جستجوی هدفمند در منابع علمی شناسایی و بطور نظام‌دار تحلیل و تبیین شده است. نتایج بیانگر آن است که کارکرد اساسی هنر، تأثیرگذاری بر حوزه‌های مختلف شناختی، تربیت معنوی و رشد فضائل اخلاقی، رشد احساسات و عواطف، پرورش خلاقیت و آفرینشگری، توسعه ارتباطات اجتماعی و شکل‌دهی به هویت فرهنگی در مخاطبان است.

واژه‌های کلیدی: هنر، تربیت هنری، تعلیم و تربیت، کارکرد
متن کامل [PDF 605 kb]   (433 دریافت)    
نوع مقاله: تحلیلی | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1396/4/15 | ویرایش نهایی: 1398/7/21 | پذیرش: 1396/6/31 | انتشار الکترونیک: 1396/9/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb