مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadidi M. Prediction of job stress in teachers based on forgiveness and thought control strategies and their relationships with stress. Rooyesh 2019; 8 (3) :55-64
URL: http://frooyesh.ir/article-1-829-fa.html
سدیدی محسن. پیش بینی استرس شغلی معلمان براساس بخشش و استراتژی های کنترل فکر و بررسی ارتباط آن ها با استرس. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :55-64

URL: http://frooyesh.ir/article-1-829-fa.html


کارشناس ارشد مشاوره، آموزش و پرورش شهرستان خوشاب ، sadidimohsen@gmail.com
چکیده:   (2610 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه بدلیل گسترش عوامل تنش­ زا و تغییر سبک زندگی، استرس به پدیده­ ای پیچیده و رایج تبدیل شده است. هدف این پژوهش پیش­ بینی استرس شغلی معلمان براساس بخشش و استراتژی ­های کنترل فکر و بررسی رابطه آن­ها با استرس است. روش: جامعه آماری، کلیه معلمان ابتدایی دوره اول در سال تحصیلی 94-95 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 123 نفر از طریق روش نمونه­ گیری خوشه ­ای مرحله­ای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه بخشش، پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS). داده ها با روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام با استفاده از نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته­ ها حاکیست که بین بخشش و استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعلاوه بین مؤلفه­ های خود­­­تنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس (از مؤلفه­ های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ در مقابل بین مؤلفه­ های کنترل اجتماعی و ارزیابی دوباره (سایر مؤلفه­ های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج: هر­­­چه سطح بخشش معلمان بیشتر باشد، آن­ها استرس کمتری را تجربه خواهند کرد و نیز هرچه سطح خود­­­­تنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس معلمان بیشتر باشد، استرس آنها نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت هرچه سطح کنترل اجتماعی و ارزیابی مجدد معلمان بیشتر باشد استرس آنان کاهش می­یابد.
متن کامل [PDF 692 kb]   (47 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي |
دریافت: 1396/4/23 | ویرایش نهایی: 1398/5/12 | پذیرش: 1396/6/23 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb