سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه شیراز ، noushin.basiri@gmail.com
چکیده:   (2329 مشاهده)
مقدمه: مهارت های زندگی نقش مهمی در ارتقاء توانایی های روانی  نوجوانان در زمینه تنظیم هیجانات، خودآگاهی و سازگاری اجتماعی ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر اختلالات هیجانی (اضطراب و افسردگی) دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر بهمئی بود. روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه است. از بین کلیه دبیرستان های پسرانه شهرستان بهمئی تعداد 3 دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه سنجش علایم آسیب روانی (DASS) بر روی تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم اجرا شد. از بین دانش آموزانی که نمره آنها در این پرسشنامه در دامنه (84-42) قرار داشت، 60 نفر به تصادف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه  آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت های زندگی در 10 جلسه هفتگی برای گروه آزمایش برگزار شد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس  استفاده  شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش اضطراب (43/8 = F و 005/0 >p)، و افسردگی (56/12 = F و 001/0 >p) در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل گردیده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی در دانش آموزان دبیرستانی موجب ارتقاء توانمندی های روانی- اجتماعی و کاهش اختلالات هیجانی آنان می گردد.
 
متن کامل [PDF 442 kb]   (35 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1396/6/14 | ویرایش نهایی: 1398/3/12 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.