مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 3 - ( شماره پیاپی 36 / خرداد 1398 )                   سال 8 شماره 3 صفحات 54-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of life skills training on emotional disorders among adolescence boys . Rooyesh 2019; 8 (3) :47-54
URL: http://frooyesh.ir/article-1-892-fa.html
اسماعیلی مریم، بصیری نوشین. آموزش مهارت های زندگی و تاثیرآن بر اختلالات هیجانی پسران نوجوان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :47-54

URL: http://frooyesh.ir/article-1-892-fa.html


1- دانشگاه اصفهان
2- دانشگاه شیراز ، noushin.basiri@gmail.com
چکیده:   (2309 مشاهده)
مقدمه: مهارت های زندگی نقش مهمی در ارتقاء توانایی های روانی  نوجوانان در زمینه تنظیم هیجانات، خودآگاهی و سازگاری اجتماعی ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر اختلالات هیجانی (اضطراب و افسردگی) دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر بهمئی بود. روش: این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه آزمایشی و گروه گواه است. از بین کلیه دبیرستان های پسرانه شهرستان بهمئی تعداد 3 دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه سنجش علایم آسیب روانی (DASS) بر روی تمامی دانش آموزان پسر پایه سوم اجرا شد. از بین دانش آموزانی که نمره آنها در این پرسشنامه در دامنه (84-42) قرار داشت، 60 نفر به تصادف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه  آزمایشی (30 نفر) و کنترل (30 نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت های زندگی در 10 جلسه هفتگی برای گروه آزمایش برگزار شد. در پژوهش حاضر به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از روش تحلیل کوواریانس  استفاده  شد. یافته ها: نتایج تحلیل نشان داد آموزش مهارت های زندگی موجب کاهش اضطراب (43/8 = F و 005/0 >p)، و افسردگی (56/12 = F و 001/0 >p) در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل گردیده است. نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی در دانش آموزان دبیرستانی موجب ارتقاء توانمندی های روانی- اجتماعی و کاهش اختلالات هیجانی آنان می گردد.
 
متن کامل [PDF 442 kb]   (35 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1396/6/14 | ویرایش نهایی: 1398/3/12 | پذیرش: 1396/9/29 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb